Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Köpenhamn: Bojkotta reklam!

Publicerad: 3 maj 2011, 05:15

Köpenhamns kommun uppmanar sina innevånare att bojkotta reklam.
Det är en del i kommunens miljöarbete.


”Säg nej tack till tryckt reklam och hitta annonserna på nätet. Det hjälper miljön. Tack!”

Det är budskapet i en ny reklam, på nätet från Köpenhamns kommun och elva kommuner kring den danska huvudstaden.

– Kampanjen riktar sig mot helt onödigt pappersslöseri som belastar miljö och klimatet. I Köpenhamn vill vi gärna gå före när det gäller grön utveckling och därför uppmanar vi köpenhamnarna att säga nej tack till reklam som delas ut i hushållens brevlådor – reklam som de i stället kan uppsöka på internet, säger Bo Asmus Kjeldgaard, teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn.

39 procent av Köpenhamns brevlådor har redan skylt med ”Reklam, nej tack” på. Men i de övriga 61 procenten väller det årligen in 10 000 ton med reklam.

– Många läser inte ens reklamen som de får och det är främst de som vi nu vänder oss till, säger Julie Svendsen, affärsområdeschef på Köpenhamns kommun.

Kampanjen är inte helt papperslös. Köpenhamnarna ska mötas av budskapet vid tågstationer, återvinningsstationer och bibliotek.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.