Reklam
Köpenhamn vill ha med Skåne i nytt varumärke
Publicerad: 15 november 2013, 08:19
Danmarks huvudstad har valt att lägga ned sitt varumärke ”Open Copenhagen” på grund av bristande engagemang från näringslivet. Köpenhamn ska ta fram ett nytt varumärke, men då vill man ha Skåne med i arbetet.
Ämnen i artikeln:
Region SkåneKB
Karl-Johan Byttner
– Copenhagen ska ingå i namnet, säger Kim Høgh på Region Huvudstaden till News Øresund. Region Huvudstaden står bakom den nya marknadsföringen.
Köpenhamns officiella varumärke lades ned tidigare i veckan på grund av bristande engagemang.
Flera offentliga aktörer i Köpenhamn och på Själland har arbetat med att ta fram ett nytt gemensamt varumärke parallellt.
De har också tagit med Region Skåne, flera av Skånes kommuner och Öresundskommittén, enligt News Øresund.
Det är inte klart hur de svenska partnerna ska ingå i samarbetet, men klart är i alla fall att de behöver acceptera ett nytt varumärke med Copenhagen i namnet.
Vilka för- eller efternamn som ska finnas med i namnet är inte klart, men det förs en tät dialog kring det hela.
– Diskussionen om vad regionen ska heta har ibland hettat till. Det finns många förslag, men det enda som är klart är att Copenhagen ska ingå, säger Kim Høgh på Region Huvudstaden till News Øresund.
Det är heller inte klart om man ska skapa en ny marknadsorganisation.