Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Köper reklam i TV4

Publicerad: 4 januari 2010, 14:48

Vid årsskiftet gick partiernas deadline ut för att försäkra sig om en reklamplats hos TV4 inför valrörelsen. I mellandagarna tecknade Sverigedemokraterna ett standardavtal på 1,4 miljoner kronor. Inom en månad ska partiet ha klart med en reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaTV4

Erik Almqvist är pressekreterare för Sverigedemokraterna. Foto: Björn Bergman

Inför valet den 19 september gör Sverigedemokraterna verklighet av sina planer på en reklamfilm hos TV4. Mellan den 15-16 december ingick partiet ett muntligt avtal med TV4 och i mellandagarna tecknades ett skriftligt sådant. Partiets avtal rör standardpaketet på 1,4 miljoner kronor, men kan utökas vid behov. Mycket tyder på att så blir fallet:
– Nästa nivå innebör en utökning till 3,4 miljoner kronor. Om vi väljer detta avgörs av hur nöjda vi är med filmen och om vi har tillräcklig budget över i valrörelsen. Men vi har förstått att repetition är bra för att få budskap att nå fram, säger Erik Almqvist, pressekreterare på Sverigedemokraterna.

TV4 har tagit fram annonspaket för TV4 riks, lokal-tv och nischkanalerna. Priset är beräknat utifrån en längd av 30 sekunder. Denna får vara både kortare och längre, men då tar TV4 betalt för detta.
– För det standardpaket vi köper fick vi garanti ett nå en miljon människor, säger Erik Almqvist.

Sverigedemokraterna hoppas ha en reklamfilm klar innan eller i början av sommaren. Nyligen låg partiet i långt gångna diskussioner med en av Sveriges mer etablerade reklambyråer, vilken är konfidentiellt. Efter en diskussion med medarbetarna kom byrån fram till att det skulle påverka relationen negativt med övriga kunder och valde att hoppa av:
– Vi valde att inte inleda förhandlingar med andra intressenter i väntan på deras besked. Och vi kan bara beklaga deras beslut. Vilken byrå det rör sig om vill jag inte avslöja. Inte minst med tanke på att vi kan komma att samarbeta i andra frågor framöver, säger Erik Almqvist.

Nu inleder Sverigedemokraterna i stället förhandlingar med tre mindre byråer, en svensk, dansk och estnisk reklambyrå. Inom en månad hoppas partiet ha ett färdigt avtal.
– Vi hoppas att processen kan ske på ett öppet och odramatiskt sätt. Men i värsta fall får vi använda full sekretess, säger Erik Almqvist.

Han tycker att det är märkligt att det är så kontroversiellt att Sverigedemokraterna ska köpa en reklamfilm:
– Om man anser att vårt parti har kontroversiella åsikter är det väl dessa som bör diskuteras och inte vad vi köper reklam till, säger Erik Almqvist.

Inför lanseringen av TV4-reklamen räknar partiet med att köra filmen på webben hela sommaren. Erik Almqvist vill dock lägga in en brasklapp:
– Om vi anser att reklamfilmen har ett stort överraskningsvärde väntar vi med med webben tills filmen har haft premiär i TV4.

TV4-gruppen vill inte kommentera vilka partier som har valt att köpa reklamfilm i TV4 inför valet:
– Enskilda partier får själva välja om de vill kommentera sina affärer med oss. Men samtliga partier har fått samma erbjudande och så mycket kan jag säga att det är flertalet partier som har valt att nyttja möjligheten och några som inte har gjort det, säger Magnus Törnblom, ansvarig för företagsinformation på TV4-Gruppen.

Han poängterar att partier som inte har valt att anta erbjudandet ändå kan få in reklam i TV4 inför valet.
– Fram till årsskiftet kunde vi garantera utrymme, men det är inte så att möjligheten har försvunnit. Upplägget var sådant att även om alla politiska partier köpte maximalt med utrymme så skulle det ändå finnas plats kvar för andra annonsörer. Så det går ändå att köpa utrymme och våra politiska paket, men numera bara i mån av plats, säger Magnus Törnblom.

Fakta: TV4:s maxgräns för politiska budskap

Upplägget innebär att man köper Target Rating Point, TRP, hos TV4. Det vill säga man köper ett visst procentantal av målgruppen. TV4:s maxgräns för de politiska partierna innebär att att antalet reklamkontakter maximalt får vara 100 Target Rating Point, TRP, per vecka för TV4 riks, 100 för lokalt och 50 för nischkanalerna. Det vill säga maxgränsen är sammanlagt 250 TRP.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.