Reklam
Kort men intensiv skräck i Saatchi & Saatchis kampanj för Elmsta 3000
Publicerad: 27 april 2017, 11:45
Foto: Faksimil
Det mångåriga samarbetet mellan Saatchi & Saatchi och skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Festival fortsätter i nya kampanjfilmer.
Skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest har tillsammans med Saatchi & Saatchi släppt en rad uppmärksammade kampanjer de senaste åren. Förra året samlades karaktärer ur skräckfilmens historia för att sätta ihop en musikal och 2015 välkomnade Elmsta 3000 "djävulsbarnet" Lucy till världen genom en födelseannons i Svenska Dagbladet.
Då temat för årets festival är kortfilmer har Saatchi & Saatchi tillsammans med produktionsbolaget Camp David satt ihop en rad korta, men intensiva, kampanjfilmer på temat.
– Vi vill vara med och driva upp skräckfilm på agendan i Sverige och samtidigt inspirera unga filmskapare att satsa på skräckfilmsgenren. Därför bestämde vi oss för att vi skulle ha en kortfilmsdel i år, utöver de vanliga långfilmerna, där filmmakare får skicka in sina bidrag. Då detta var vår ”nyhet” blev det ganska givet att vi ville bygga årets kommunikation kring detta, säger Roger Glassel, festivalarrangör.
De tre kortfilmerna hämtar inspiration från klassiska skräckfilmsrullar som "Fredag den 13:e", "Rosemary's Baby" och "Excorcisten".
– Det känns som att vi lyckas att höja ribban ett snäpp för varje år med denna uppdragsgivare. När man gör reklam med flera enheter i kampanjen brukar det nästan alltid bli en som är starkare än de andra. Men jag tycker i detta fall att vi, tillsammans med Camp David och Media Monks, har lyckats med konststycket att skapa en gyllene trio med likvärdigt starka kommunikationsenheter som alla har ett relevant budskap kommunicerat på ett synnerligen målgruppsanpassat sätt. Alla som jobbat med detta projekt förtjänar en stor guldstjärna, säger Gustav Egerstedt, CD på Saatchi & Saatchi.
Se filmerna längst ned. De kommer att visas online men även på bio.
Arbetsgrupp:
Reklambyrå: Saatchi & Saatchi
AD/CD: Gustav Egerstedt
AD: Erik Hiort af Ornäs
Copywriter: Erik Wingfors
Produktionsledare: Louise Persson
Produktionsbolag: Camp David
Regi: Robert Jitzmark
co regi: Gustav Egerstedt
Producent: Nicola Jones
Fotograf: Kenneth Ishii
Produktionsledare: Linnéa Andersson
B-foto: Karin Jacobsson
Gaffer: David Boström
El ass: Fabian Reidy
El ass: Nilas Lindgren
Stylist: Sofia Ringertz
Hår / Make up: Soley Astudottir
Scenograf / SFX: Fritiof Granström
SFX: Robin Blick
Post produktion: Media monks
Online / SFX: Johan Boije
3D: Arvid Björn
Postproducent: Lars Arvidsson
Ljud: Martin Dahl
Grade: Sabina Törnberg
Postproducent: Lars Arvidsson
Musik: Music Super Circus
Produktions hjälp: Henrik Tibbony
Skådespelare: Felix Nilsson, Amalia Pitsiava, Linnea Ahlqvist, Mikael Hellström, Boa Jung, Peter Kydd, Kent Goldmann