Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kort men intensiv skräck i Saatchi & Saatchis kampanj för Elmsta 3000

Publicerad: 27 April 2017, 11:45

Foto: Faksimil

Det mångåriga samarbetet mellan Saatchi & Saatchi och skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Festival fortsätter i nya kampanjfilmer.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiGustav EgerstedtCamp DavidElmsta 3000 horror festReklam

Skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest har tillsammans med Saatchi & Saatchi släppt en rad uppmärksammade kampanjer de senaste åren. Förra året samlades karaktärer ur skräckfilmens historia för att sätta ihop en musikal och 2015 välkomnade Elmsta 3000 "djävulsbarnet" Lucy till världen genom en födelseannons i Svenska Dagbladet.

Då temat för årets festival är kortfilmer har Saatchi & Saatchi tillsammans med produktionsbolaget Camp David satt ihop en rad korta, men intensiva, kampanjfilmer på temat.

– Vi vill vara med och driva upp skräckfilm på agendan i Sverige och samtidigt inspirera unga filmskapare att satsa på skräckfilmsgenren. Därför bestämde vi oss för att vi skulle ha en kortfilmsdel i år, utöver de vanliga långfilmerna, där filmmakare får skicka in sina bidrag. Då detta var vår ”nyhet” blev det ganska givet att vi ville bygga årets kommunikation kring detta, säger Roger Glassel, festivalarrangör.

De tre kortfilmerna hämtar inspiration från klassiska skräckfilmsrullar som "Fredag den 13:e", "Rosemary's Baby" och "Excorcisten".

– Det känns som att vi lyckas att höja ribban ett snäpp för varje år med denna uppdragsgivare. När man gör reklam med flera enheter i kampanjen brukar det nästan alltid bli en som är starkare än de andra. Men jag tycker i detta fall att vi, tillsammans med Camp David och Media Monks, har lyckats med konststycket att skapa en gyllene trio med likvärdigt starka kommunikationsenheter som alla har ett relevant budskap kommunicerat på ett synnerligen målgruppsanpassat sätt. Alla som jobbat med detta projekt förtjänar en stor guldstjärna, säger Gustav Egerstedt, CD på Saatchi & Saatchi.

Se filmerna längst ned. De kommer att visas online men även på bio.

Arbetsgrupp:

Reklambyrå: Saatchi & Saatchi

AD/CD: Gustav Egerstedt

AD: Erik Hiort af Ornäs

Copywriter: Erik Wingfors

Produktionsledare: Louise Persson

Produktionsbolag: Camp David

Regi: Robert Jitzmark

co regi: Gustav Egerstedt

Producent: Nicola Jones

Fotograf: Kenneth Ishii

Produktionsledare: Linnéa Andersson

B-foto: Karin Jacobsson

Gaffer: David Boström

El ass: Fabian Reidy

El ass: Nilas Lindgren

Stylist: Sofia Ringertz

Hår / Make up: Soley Astudottir

Scenograf / SFX: Fritiof Granström

SFX: Robin Blick

Post produktion: Media monks

Online / SFX: Johan Boije

3D: Arvid Björn

Postproducent: Lars Arvidsson

Ljud: Martin Dahl

Grade: Sabina Törnberg

Postproducent: Lars Arvidsson

Musik: Music Super Circus

Produktions hjälp: Henrik Tibbony

Skådespelare: Felix Nilsson, Amalia Pitsiava, Linnea Ahlqvist, Mikael Hellström, Boa Jung, Peter Kydd, Kent Goldmann

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.