Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 december 2012, 14:43
Lowe Bindfors har hjälpt tre lokala småföretagare i Stockholm att få ett rejält lyft med hjälp av bussreklam. Försäljningen ökade med i genomsnitt 30 procent.
Günters Korvar, Blomsterkiosken och Engströms Trikåaffär.
Så lyder namnen på de tre småföretag som Lowe Brindfors har gjort bussreklam åt under veckorna 42-45.
Bakgrunden till det hela är att byrån vann tävlingen Storartat, där priset just gick ut på att få chansen att göra reklam på bussar.
Lowe Brindfors valde därför att satsa allt på ett litet reklamexperiment. Resultatet har inte låtit vänta på sig för de tre småföretagen:
– Vi har fått jättemånga kunder som har kommenterat reklamen och gillat den. Om jag jämför med förra året har försäljningen ökat med 30%. Det är inte dåligt för att vara en regnig och kall vecka mitt i oktober, säger Türkes Güclü, ägare till Günters Korvar i en kommentar.
Lowe Brindfors började med att genomföra en nollmätning av butikernas veckoomsättning – besök såväl som köp ett par veckor innan kampanjen drog igång. Byrån mätte sedan samma parametrar under kampanjperioden.
Samtliga resultat pekar alla åt samma håll. Försäljningskurvorna pekar kraftigt uppåt.
Blomsterkiosken vid Runebergplan ökade försäljningen med 10 procent, Günters Korvar vid slutet av Karlbergsvägen ökade med 19 procent och Engströms Trikåaffär vid Kungshamns torg steg med 35 procent:
– Det fanns inga extraerbjudanden eller andra knep, utan vi förlitade oss helt och hållet på butikernas personlighet och vår tro på reklamens kraft. Annonserna sätter fokus på butiksinnehavaren och deras personlighet. Eftersom det är ett snabbt medie valde vi att vara raka och tydliga i budskap, säger Lowe Brindfors cd Rickard Villard i en kommentar.
Lowe Brindfors samarbetade också med Petrus Olsson och Crosby för att ta fram personliga porträtt av butiksinnehavaren i deras unika miljö.
Arbetsgrupp:
Lowe Brindfors
Rickard Villard, CD
Martin Bartholf, Copywriter
Tim Scheibel, Art Director
Carl Ronander, Planner
Anette Nygårds, Produktionsledare
Noel Pretorius, Designer
Crosby och C2:
Petrus Olsson, Fotograf
Marcus Askelöf, Assistent
Lina Svensson, Producent
Andreas Helgeson, Orginal
Karl-Johan Byttner