Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Korv-succé efter Brindfors busskampanj

Publicerad: 12 december 2012, 14:43

Lowe Bindfors har hjälpt tre lokala småföretagare i Stockholm att få ett rejält lyft med hjälp av bussreklam. Försäljningen ökade med i genomsnitt 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsRickard Villard

Günters Korvar, Blomsterkiosken och Engströms Trikåaffär.

Så lyder namnen på de tre småföretag som Lowe Brindfors har gjort bussreklam åt under veckorna 42-45.

Bakgrunden  till det hela är att byrån vann tävlingen Storartat, där priset just  gick ut på att få chansen att göra reklam på bussar.

Lowe Brindfors valde därför att satsa allt på ett litet reklamexperiment. Resultatet har inte låtit vänta på sig för de tre småföretagen:
–  Vi har fått jättemånga kunder som har kommenterat reklamen och gillat  den. Om jag jämför med förra året har försäljningen ökat med 30%. Det är  inte dåligt för att vara en regnig och kall vecka mitt i oktober, säger  Türkes Güclü, ägare till Günters Korvar i en kommentar.

Lowe  Brindfors började med att genomföra en nollmätning av butikernas  veckoomsättning – besök såväl som köp ett par veckor innan kampanjen  drog igång. Byrån mätte sedan samma parametrar under kampanjperioden.

Samtliga resultat pekar alla åt samma håll. Försäljningskurvorna pekar kraftigt uppåt.

Blomsterkiosken  vid Runebergplan ökade försäljningen med 10 procent, Günters Korvar vid  slutet av Karlbergsvägen ökade med 19 procent och Engströms Trikåaffär  vid Kungshamns torg steg med 35 procent:
– Det fanns inga  extraerbjudanden eller andra knep, utan vi förlitade oss helt och hållet  på butikernas personlighet och vår tro på reklamens kraft. Annonserna  sätter fokus på butiksinnehavaren och deras personlighet. Eftersom det  är ett snabbt medie valde vi att vara raka och tydliga i budskap, säger  Lowe Brindfors cd Rickard Villard i en kommentar.

Lowe Brindfors  samarbetade också med Petrus Olsson och Crosby för att ta fram  personliga porträtt av butiksinnehavaren i deras unika miljö.

Arbetsgrupp:
Lowe Brindfors
Rickard Villard, CD
Martin Bartholf, Copywriter
Tim Scheibel, Art Director
Carl Ronander, Planner
Anette Nygårds, Produktionsledare
Noel Pretorius, Designer

Crosby och C2:
Petrus Olsson, Fotograf
Marcus Askelöf, Assistent
Lina Svensson, Producent
Andreas Helgeson, Orginal

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.