Reklam
Kossan charmar med sin ”selfie”
Publicerad: 20 november 2013, 13:26
Populär ”selfie”.
”Selfie” är årets engelska ord.
Kossan i Bregott-fabriken hänger med i svängarna.
– Jag gissar att ”selfien” i Bregott-fabriken är så omtyckt för att det är ett fenomen som många gör själva och för att det helt enkelt är en rolig bild, säger copywritern Adam Reuterskiöld på reklambyrån Åkestam Holst.
MH
Magnus Helander
Kossorna i Bregottfabriken ligger i framkant med sociala medier.
I går kom beskedet att "selfie" är årets engelska ord, och för reklamkorna är det en självklarhet med egna självporträtt i Instagram-kampanjen.
Åkestam Holst har framgångar med sin färska kund Bregott som man kopplat till sociala medier.
Enligt reklambyrån följer nu var tusende svensk kossornas liv och kommentarer. Kossans selfie är den näst mest populära Bregott-filmen efter varianten med nätdejtingen.
Har ni någon kommentar om kossans "selfie" med tanke på att det är årets engelska ord?
– Planen för kampanjen var att föryngra målgruppen och använda både äldre och nyare nätfenomen, som exempelvis nätdejting och hashtag. Varför just Selfie i Bregottfabriken är så omtyckt gissar jag är för att det är ett fenomen som många gör själva och för att det helt enkelt är en rolig bild. Att det sen råkade bli årets engelska ord är i ärlighetens namn mest en turträff, säger Adam Reuterskiöld.
Kan du berätta mer om reaktionerna på kampanjen?
– Över förväntan. Allt är som det ska vara. Näthatet lyser helt med sin frånvaro och istället är det bara en stor blandning av humor, lycka och uppskattning vilket är väldigt roligt att se.
Vad är det som gör att den har lyckats så bra?
– Den är bjussig på ett smart sätt. Utan att visa på användning eller prata om produktfördelar har vi på kort tid lyckats få en stor skara beundrare. Häromdagen dök en ny Instagramprofil upp som hette Bregottsfanclub, och det lilla beviset är ganska talande för konceptets stora attraktionskraft.