Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kossan charmar med sin ”selfie”

Publicerad: 20 november 2013, 13:26

Populär ”selfie”.

”Selfie” är årets engelska ord. Kossan i Bregott-fabriken hänger med i svängarna. – Jag gissar att ”selfien” i Bregott-fabriken är så omtyckt för att det är ett fenomen som många gör själva och för att det helt enkelt är en rolig bild, säger copywritern Adam Reuterskiöld på reklambyrån Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

BregottÅkestam Holst

Kossorna i Bregottfabriken ligger i framkant med sociala medier.

I  går kom beskedet att "selfie" är årets engelska ord, och för  reklamkorna är det en självklarhet med egna självporträtt i  Instagram-kampanjen.

Åkestam Holst har framgångar med sin färska kund Bregott som man kopplat till sociala medier.

Enligt reklambyrån följer nu var tusende svensk kossornas liv och kommentarer. Kossans selfie är den näst mest populära Bregott-filmen efter varianten med nätdejtingen.

Har ni någon kommentar om kossans "selfie" med tanke på att det är årets engelska ord?

–  Planen  för kampanjen var att föryngra målgruppen och använda både  äldre och  nyare nätfenomen, som  exempelvis nätdejting och hashtag.  Varför just  Selfie i Bregottfabriken är så omtyckt gissar jag är för  att det är ett  fenomen som många gör själva och för att det helt enkelt  är en rolig  bild. Att det sen råkade bli årets engelska ord är i  ärlighetens namn  mest en turträff, säger Adam Reuterskiöld.

Kan du berätta mer om reaktionerna på kampanjen?

–  Över  förväntan. Allt är som det ska vara. Näthatet lyser helt med sin   frånvaro och istället är det bara en stor blandning av humor, lycka och   uppskattning vilket är väldigt roligt att se.

Vad är det som gör att den har lyckats så bra?

–  Den  är bjussig på ett smart sätt. Utan att visa på användning eller  prata  om produktfördelar har vi på kort tid lyckats få en stor skara   beundrare. Häromdagen dök en ny Instagramprofil upp som hette   Bregottsfanclub, och det lilla beviset är ganska talande för konceptets   stora attraktionskraft.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

BregottÅkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.