Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kouthoofd gör fler filmer med Elonmannen

Publicerad: 21 maj 2008, 09:53

Maj 2007 höjde Elon mediebudgeten och släppte nytt reklamfilmskoncept. Nu kommer fortsättningen. Även denna gång från reklambyrån Svensson och Kouthoofd.


Bild från en av de nya filmerna.

För ett år sedan släppte vitvarukedjan Elon tre filmer signerade reklambyrån Svensson och regissören Jesper Kouthoofd. Målet var att med hjälp av humor och värme visa att de var den ledande vitvarukedjan. Mediebudgeten höjdes med 20 procent och andelen köpt tv-tid dubblerades.

I filmerna förekom en vitvaruexpert som krupit in i olika hushållsmaskiner som till exempel en tvättmaskin och en ugn. Nyligen fälldes reklamen av Marknadsetiska rådet. Rådet menade att reklamen kunde locka barn att härma mannens beteende och därigenom krypa in på farliga ställen.

Reklamen som MER fällde.

Samtidigt som MER klankar ner på den förra kampanjen släpper Elon nu en ny omgång reklamfilmer. Även dessa regisserade av Jesper Kouthoofd i samarbete med Svensson reklambyrå.

Filmerna, som nu utspelar sig i Indien, har fått specialskriven musik. Även denna gång har Elonmannen en central roll fast nu träffar han sina fyra läromästare ”Masters of White Goods”. Totalt är det fyra enskilda historier som ska förmedlas.

– Vi har fokuserat på att Elon kan allt som är värt att veta om vitvaror och vad det kan innebära inom några kunskapsområden som ska känneteckna vår profil och position. Stora inköp som ger låga priser mot kund, miljömedvetande genom att ställa krav på leverantörer att få fram energisnåla produkter och ekonomi genom att erbjuda konsumenten smarta finansiella lösningar, säger Jimmy Sander, marknadschef på Elon, i en kommentar.

Elon

Jimmy Sander marknadschef, Camilla Waldmark marknadskoordinator
Byrå: Svensson
Arbetsgrupp: Mirja Kais projektledare, Filip Lindquist ad, Tomas Carrfors copy, Carola Walter original
Regissör: Jesper Kouthoofd
Producent: Katarina Berggren, Henrik Andersson
Indisk producent: Nilesh Kumar
Musik: Christian Ohlsson, Mattias Tegnér
Stylist: Ulrika Sjölin
Foto: David Hellman
Postproduction: Stopp
Mediabyrå: Starcom

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.