Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kraftig inbromsning för reklamköp

Publicerad: 17 September 2014, 08:09

Foto: Colourbox.

Ökningen av reklaminvesteringar i USA har bromsat in kraftigt under det andra kvartalet. Ökningen hamnade på 0,7 procent, vilket motsvarade 35,6 miljarder dollar. Detta kan jämföras med en 5,7-procentig ökning under Q1.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleKantar Media

Jon Swallen är analyschef för Nordamerika på Kantar Media och menar att den svaga tillväxten under Q2 är en direkt konsekvens av det "övermått av pengar" som användes för att finansiera reklamsatsningar under OS i Sojti i våras.

- OS-annonsörer minskade deras år-till-år investeringar med mer än 4 procent medan företag som inte annonserade under OS ökade med 2 procent under Q2, säger Jon Swallen till Adweek.

Rapporten visar också att världens största reklamköpare, Procter & Gamble, minskade sina investeringar med mer än 17 procent.

Andra annonsjättar som AT&T och L´ Oréal föll med 9 procent vardera, medan General Motors och Pfizer ökade med 23 procent respektive 25 procent under det första halvåret, enligt Adweek.

Rapporten från Kantar Media visar ändå att de totala reklaminvesteringarna steg med 3,1 procent under det första halvåret i år, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.