Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kraftigt minskad tillväxt för digital annonsering i Storbritannien

Publicerad: 26 Juni 2017, 14:23

WPP:s vd Sir Martin Sorrell.

WPP och GroupM drar ned sin tillväxtprognos för digital annonsering i Storbritanmien efter att kunder är fortsatt rädda för extremistiska annonsmiljöer via YouTube och Google.


Ämnen i artikeln:

Digitala trenderReklamYoutubeGroup MGoogleSir Martin Sorrell

I en intervju med the Guardian berättar WPP:s vd Sir Martin Sorell att mediebyrån GroupM, som ingår i WPP, har skruvat ned sin tillväxtprognos för digital annonsering i Storbritannien. Anledningen är att många annonsörer är fortsatt rädda att deras annonser via Google och YouTube landar i anslutning till extremistiskt material.

– Sedan i mars har vi sett att överraskande många klienter antingen drar in sin annonsering helt eller pausar den inom de här områdena. Många trodde att de problem som uppdagats skulle ge effekt en kort stund men de har varit mer ihållande än vi trodde. Det är fortfarande många annonsörer som fortfarande inte återvänt till de nivåer de befann sig på tidigare, berättar Adam Smith, avdelningschef på GroupM i samma intervju.

Tillväxten för annonsering på Facebook, YouTube och Google i landet kommer dock fortsatt att öka under det kommande året. Den blir dock inte lika stor som förutspått utan prognoserna har skruvats ned från 15 till 11 procent. Det skulle innebära den lägsta tillväxten sedan 2011.

I mars uppdagades att en mängd stora annonsörers annonser dykt upp i anslutning till extremistiskt material, något som renderade i stor uppmärksamhet i branschen. Annonsjätten Havas drog exempelvis in hela sin digitala annonsering på 175 miljarder pund i Storbritannien.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.