Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krasch! Burger King använder bilolyckor i nya kampanjen

Publicerad: 2 november 2018, 08:48

Förra året vann Burger King ett Grand Prix i Cannes för sin uppmärksammade printkampanj med bilder från bränder på kedjans restauruanger. I en ny kampanj tar varumärket ett liknande grepp.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjBurger KingReklam

Med sina autentiska bilder av brinnande restauranger i förra årets printkampanj med budskapet "Flame grilled since 1954." skapade Burger King och byrån David Miami en snackis som vann Grand Prix printkategorin i Cannes Lions.

Nu tar varumärket ett liknande grepp, fast med bilolyckor som utgångspunkt. I annonserna använder man bildmaterial där bilar har kraschat in i kedjans restauranger när jäktat för att käka hamburgare. Händelserna som hämtats är dokumenterade från olika platser i världen med budskapet "Leave it to us.". Kampanjen är kopplad till erbjudandet att  Burger King's meny finns tillgänglig för hemkörning via appen DoorDash.

Totalt ingår fem bilkrascher i kampanjen som är framtagen av den spanska byrån LOLA MullenLowe som också låg bakom förra årets framgångsrika Halloween-kampanj "Scary Clown Night".

I ett pressmeddelande i samband med kampanjsläppet skriver Burger King:

"Bilkrascher in i restaurangerna är vanligare än man kan tro, med en ny typ av incidenter på grund av mer distraherade förare. Smartphones är den mest troliga boven, men hur är det med Whopper-cravings?"

Varumärket också att ingen person har blivit allvarligt skadad i bilolyckorna som presenterades i annonserna nedan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.