Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kravet: Stoppa alkoholreklamen

Publicerad: 26 Maj 2014, 14:52

Kampanjstart mot alkoholreklamen.

IOGT-NTO lanserar en kampanj med tre krav till riksdagspolitikerna för att stoppa den kraftiga ökningen av alkoholreklam i Sverige.


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

På fyra år har investeringarna i alkoholreklam mer än fördubblats till över en miljard kronor brutto om året. Nykterhetsorganisation IOGT-NTO kräver nu att lagstiftningen kring alkoholreklam ”stramas åt rejält, att tillsynen av marknadsföringen skärps, och att det svenska förbudet mot alkoholreklam i TV även omfattar svenska tv-sändningar från andra länder”, enligt ett pressmeddelande.

Kampanjen, med titeln ”Stör ej”, riktas direkt mot drygt 5 000 riksdagskandidater.

– Ingen gillar att bli störd och vi vet att svenska folket inte vill ha alkoholreklam. I en undersökning från 2012 svarade nästan hälften att alkoholreklam helt borde förbjudas. Nu visar vi hur mycket alkoholreklam vi faktiskt har omkring oss, varje dag, överallt. Det är dags för alkoholindustrin att sluta störa – och för politikerna att börja agera, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Reformklubben och Reform Act har gjort kampanjen för IOGT-NTO.

IOGT-NTO har anmält tv-kanalerna TV3 och TV5 till Myndigheten för Radio och TV för kanalernas alkoholreklam.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.