Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kravet: ta av er tröjan, killar!

Publicerad: 21 maj 2010, 08:42

Holländska cidermärket Jillz fortsätter nu sin kamp för jämställdhet.
Nu gör man en namninsamling för fler fotbollsspelare med bar överkropp.


Heinekens cider Jillz fick viss uppmärksamhet förra året för sin reklamfilm full av välbyggda unga män som hela tiden tar av sig sina tröjor. Enligt reklambyrån Pink and Poodle var reklamfilmen ett inlägg i könsrollsdebatten eftersom ”eye candy” för kvinnor i reklamfilm fortfarande är tabu.

Det kan tyckas fånigt men det sålde cider och Jillz var en av förra årets mest lyckade introduktioner i Holland.

Inför fotbolls-vm med alla sina testosteronstinna reklamfilmer har Jillz och Pink and Poodle gjort comeback. Reklambyrån hävdar att när en majoritet av männen ser fram emot bollskickliga fotbollsspelare under fotbolls-VM är många kvinnor intresserad av något helt annat. Därför har man byggt upp kampanjen Jillz Loves Football med en film som kan liknas vid ett lustspel av halvnakna fotbollsspelande män.

Målet med kampanjen är, enligt Jillz, att ändra på internationella fotbollsförbundets regler att fotbollsspelare inte får ta av sig tröjan när de gjort mål. Om de lyckas kan fotbolls-vm bli intressantare för kvinnor också, slår Jillz fast.

Därför samlar man in namnunderskrifter (http://www.jillzlovesfootball.com/#/petitie) för att sätta press på att FIFA ska ändra reglerna. I väntan på ”the real thing” finns Jillz reklamfilm att titta på.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.