Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreativ annons blåste kreativ chef

Publicerad: 21 oktober 2009, 11:10

Den kreativa fejkannonsen blåste Dragsters kreativa chef Dan Stendahl på 25-årsdagen. – Den grymmaste kampanjen på länge, ha ha, säger byråns vd:n Freddy Olsson till Resume.se.


Dan Stendahl. Foto: Dragster.

På måndagskvällen hade Dan Stendahl, cd på Dragster, 25-årsmiddag.

Då blev han plötsligt fullständigt nedringd av folk som var intresserade av att hyra en femrumslägenhet på 130 kvadratmeter mitt på Avenyn i Göteborg.

– Men jag har ju ingen sådan lägenhet. Jag bor i en tvåa i Johanneberg, säger Dan Stendahl till GT.

Det visade sig att det var de andra cheferna på Dragster som spelat honom ett rejält reklamspratt. De hade lagt in en annons på Blocket om att Stendahl ville hyra ut sin våning på Avenyn för 10 000 kronor i månaden.

”Jag har insett att det vuxna livet kräver lite annat fokus än rave och klubbliv. Vill därför hyra ut min lägenhet till dig som kan föra stafett pinnen vidare”, stod det i annonsen där intresserade uppmanades att skicka ett sms till Dan Stendahl och uppge ordet ”nightlife”.

Runt 200 personer hörde av sig och Dan Stendahl var tvungen att stänga av sin nya Iphone för att den inte skulle braka samman.

– Jag skulle också ha ringt på den annonsen. Jag fyllde 25 år i går så jag fattade snabbt att det hela var ett skämt, säger han till GT.

Dragsters vd Freddy Olsson berättar att det dröjde till dagen efter innan Dan Stendahl förstod att det var jobbarkompisarna som låg bakom fejkannonsen.

–  Han var lite finurlig och frågade mig om jag visste något. Sedan gick det upp för honom att det var vi som skämtat med honom. Han tyckte det var görkul, säger Freddy Olsson.

Dragster-folket brukar hitta på practical jokes när någon på byrån fyller år. Ingen går säker.

– Det här är den grymmaste kampanjen på länge. Att få sådan effekt på så kort tid är häftigt – det är ett bra erbjudande som behövs för att göra bra reklam. Det blev större respons än jag förväntat mig så vi fick plocka bort annonsen efter ett tag, säger Freddy Olsson.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.