Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreativ i klass med bröderna Coen

Publicerad: 25 november 2008, 07:46

Amerikanska bibeln för kreatörer, Creativity, har listat årets mest innovativa. Bland David Droga, Tony Granger och bröderna Coen trängs fem svenskar.


Mathias Apelblad på Forsman & Bodenfors. Foto: Stefan Borgius

Forsman & Bodenfors webbchef Mathias Appelblad, regissören Fredrik Bond och trion Robert Lindström, Roger Stighäll, David Eriksson på North Kingdom.

Alla kvalade in på Creativity 50, kreatörsbranschens svar på Fortune 500.

Det är tidningen Creativity som listat de smartaste och mest innovativa i reklam, musik och film. Listan illustreras med en parafras på renässanskonstnären Rafaels verk Skolan i Aten men ansiktena på filosofer som Platon och Aristoteles har bytts ut mot kända kreatörer.

På topplistan finns väntade namn som David Droga på Droga 5, Tony Granger tidigare prisad cd på Saatchi & Saatchi New York, Regissören Juan Cabral på Fallon London, filmare som Joel och Ethan Coen och musiker som Radiohead.

Samt fem svenskar. Mathias Appelblad uppmärksammas för jobbet med Ikeas drömkök.

Fredrik Bond är redan internationell kändis men hamnar på listan för sina filmer åt JCPenney, Brylcreem, Carling och "Get the Glass”-kampanjen.

Trion Lindström, Stighäll och Eriksson på North Kingdom listas för deras webb åt kampanjen "Get the Glass."

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.