Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreativ juryutnämning gav klent resultat

Publicerad: 27 november 2009, 07:06

Juryn till reklamtävlingen Andy Awards har röstats fram av allmänheten. Målet var att juryn skulle spegla en reklambransch i förändring. Det blev en jury med amerikanska män med titeln chief creative officer.


Ämnen i artikeln:

Andy Awards

Nej, varken graffitikonstnären Banksy, allkonstnären David Byrne eller modedesignern Marc Jacobs fick tillräckligt med röster för att få sitta med i amerikanska reklamtävlingen Andy Awards jury.

Ty Montague, kreativ chef för JWT Nordamerika och Michael Lebowitz, på digitala byrån Big Spaceship är tävlingschefer.

Tidigare i höst bestämde de sig för att sammansättningen av juryn skulle crowdsourcas fram på sajten Elect the Jury. Ett hundratal personer från både reklam och andra näringar fanns att rösta på. Utbudet var stort, både innehållsmässigt och geografiskt och alla var välkomna att rösta.

Förhoppningen var att tillvägagångssättet skulle ta fram en dynamisk jury som kunde se med nya ögon på reklam.

Nu är omröstningen färdig. Tävlingscheferna skriver i en bloggpost att de är stolta över den 25 personer starka juryn. ”Vi tror att de kommer ge en ny syn på bedömningen av bidragen, inspirerade av att vara den första crowsourcade juryn någonsin.”

Men studerar man juryn är det knappast några chockerade namn som finns med. Erik Vervroegen på Goodby Silverstein, Tony Granger global kreativ chef på Y & R, Juan Cabral på Fallon. Framstående kreatörer inom reklam men knappast nya spännande namn. 20 är män, lika många är från USA, ingen är från Sverige och tio jobbar i ledande positioner på traditionella byråer.

Lite annorlunda är graffitikonstnären Shepard Fairey och Apples kreative chef Mimi Cook. Mer spännande blev det inte med crowdsourcing.

Andy Awards genomförs i februari nästa år.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Andy Awards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.