Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kreativ lösning gav ny kreativ ledning

Publicerad: 5 Maj 2010, 18:19

Efter en oväntad storslam i Guldägget stärker Storåkers den kreativa ledningen. Cd Mia Cederberg får en parhäst i Mitte Blomqvist som ska dela cd-rollen.


Ämnen i artikeln:

Mitte BlomqvistStoråkersMia Cederberg

truefalse

Mitte Blomqvist och Mia Cederberg på Storåkers. (Foto: Björn Elgstrand)

Storåkers cd Mia Cederberg föder barn inom två månader. Då kommer Mitte Blomqvist, mångårig ad på byrån, tillbaka från sin föräldraledighet. Och blir ny cd ihop med Mia Cederberg.
– Det känns jättekul, säger Mitte Blomqvist.

Hon börjar sin nya tjänst denna vecka på halvtid och går upp i heltid i augusti. Mia Cederberg är också nöjd med arrangemanget:
– Att vara cd är en rätt ensam roll. Vi har jobbat ihop som kreativt team i flera år ­tidigare och det har funkat bra, säger hon.

Vd Pia Grahn Brikell är också nöjd med att ha både löst en föräldraledighetsfråga och stärkt cd-funktionen på byrån i ett drag.
– Detta är ingen kvoteringsfråga. Mitte och Mia är mina förstahandsval, säger hon.
De ska jobba ihop i maj innan Mia Cederberg blir mamma, sedan fortsätter de som cd-team när hon är tillbaka.
– Vi är bra på olika saker. Mitte har mer skinn på näsan än jag och jag är kanske lite mer diplomatisk, säger Mia Cederberg.
– Eftersom vi är två hinner vi också vara delaktiga i kunduppdrag, säger Mitte Blomqvist.

Cd-rollen ser hon som ett slags coachjobb:
– En stor del av jobbet är att göra så att det blir kul för kreatörerna att gå till jobbet. Det finns en kraft i lusten att skapa och den kraften ska bli kundernas trygghet, säger Mitte Blomqvist.

Pia Grahn Brikell ser dubbleringen som en god förstärkning av det kreativa ledarskapet. På årets Guldäggsgala kunde byrån bära hem tre guldägg, en kreativ sensation på byrån.
– Det betyder väldigt mycket för oss och det ska inte vara ett one-shot. Därför känns det bra att få till den här kreativa ledningen.

Fotnot: Storåkers är inte ensamt om att ha två cd:ar. På Åkestam Holst delar Andreas Ullenius rollen med Martin Cedergren, på Lowe Brindfors finns Martin Bartholf och Richard Villard och på CP+B Europe leder Gustav Martner och Anders Gustafsson det kreativa arbetet.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.