Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreativ speeddating i fyra världsdelar

Publicerad: 30 maj 2012, 11:49

Fredrik Preisler kollar in en students portfolio.

Foto: David Thunander.

Kreativ speeddating i fyra världsdelar samtidigt. Så kan Portfolio Night 10 kortfattat beskrivas. Här får nya förmågor möta etablerade creative directors och få konkreta råd hur de bygger sin karriär. I en bransch där nya medier ökar de kreativa möjligheterna men gör karriärvägarna allt otydligare blir det allt viktigare.


Portfolio Night föddes för 10 år sedan i Kanada och har i dag vuxit till  en global happening i 18 städer samtidigt. I år ägde det rum i Stockholm för tredje gången och arrangerades av PS Agency.

Totalt var 33 creative directos på plats från byråer som Volontaire, B-Reel, Ingo, Åkestam Holst, Naked, Garbergs, Jung von Matt och Great Works. Varje gästande student fick möjlighet att sitta ner med totalt nio stycken av dem i 15-minuterspass.

En person de fick möta var Fredrik Preisler, tidigare medgrundare av Saatchi & Saatchi i Sverige, i dag cd på Naked:

– Det är väldigt inspirerande att träffa eleverna från de olika skolorna, många har jättebra idéer men har svårare att presentera tänket bakom. Därför tycker jag att Portfolio Night är bra, de får helt enkelt öva på att söka jobb, säger Fredrik Preisler.

Han betonar också nödvändigheten av ett helhetstänk.

– Jag trodde att kvällen skulle domineras av knasiga appar, men så är var det inte. Det är kul och relevant att många är mer konceptuella. Idag ligger det en större press på eleverna att de ska kunna allt från strategiskt tänkande till fantastiska utföranden. Att bara kunna hantverket räcker inte riktigt längre, säger Fredrik Preisler.

I och med att Portfolio Night äger rum mot slutet av maj krockar kvällen med mångas ungas förberedelser inför slututställning och examen. De tre Berghseleverna Eva Wallmark, Rickard Beskow och Michal Sitkiewicz medverkade ändå och deltog som ett kreativt team.

– Vi söker jobb tillsammans och det här en möjlighet att visa upp oss som ett team. Det sticker ut lite att vara tre, det gillar vi.  Det här är ett sätt att få en första kontakt och en bra referens. Man måste ta sig fram själv idag och vi har tidigare varit med i One Show och på Berghs Career Day som liknar det här, säger de gemensamt.

Sarah West är Global Manager för Portfolio Nights och på plats i Stockholm. Hon är också inne på samma spår om morgondagens utmaningar för unga kreatörer och studenter:

– Det blir svårare och svårare att få jobb när du tar examen och nätverkande ökar ständigt i betydelse. Att dessutom få input från någon med flera års erfarenhet kan hjälpa till att forma dig i rätt riktning. Därför är Portfolio Nights en bra möjlighet.

Att hon väljer att besöka Stockholm framför stora städer som Shanghai, New York och Sao Paolo förklaras med den ganska vanliga beskrivningen av Sverige som ett land med hög kreativ talang. Men förklaringen är också geografisk. Den svenska marknaden är attraktiv för unga kreatörer från länder i östeuropa och vissa av dem kommer hit för kvällen i Stockhom.

– Målsättningen för Portfolio Nights är att växa med fler städer och dessa finns framförallt på tillväxtmarknader, säger Sarah West.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.