Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreativitetsexpert: ”Glöm brainstorming”

Publicerad: 15 augusti 2013, 15:28

Foto: Anna-Lena Ahlström.

Nicolas Jaquemot kommer i dagarna ut med sin nya bok Kreativitetskoden. Han har besökt alltifrån mentalsjukhuset i Provence där van Gogh vistades och kreativitetsmuséet i San Francisco till Rom för att följa i DaVincis fotspår. Allt för att hitta kreativitetens kärna.


Nicolas Jaquemot har vunnit såväl Spinn-guld som utsetts till en av Sveriges mäktigaste pr-konsulter.

Han  hoppade av ett välbetalt och tryggt jobb som Account Director på Cohn  & Wolfe för tre år sedan för att starta eget i form av Gold PR.

Han jobbar idag med några av världens största läkemedelsbolag:
–  Det krävs verkligen att man är kreativ då man hoppar av något på det  sätt som jag gjorde. Man får ta på sig massa hattar på en gång med  alltifrån ekonomen och försäljaren till skribenten och strategen, säger Nicolas Jaquemot.

PR-verksamheten är dock bara en sida av honom.

Han är också en produktiv författare och är precis färdig med sin trettonde bok – Kreativitetskoden:
–  Jag har tidigare skrivit mycket kring optimism och positiv psykologi  och brukar plöja avhandlingar och liknande. Min tanke med just den här  boken var att ta reda på vad som egentligen skapar framgångsrika  kreativa idéer, säger Nicolas Jaquemot.

Han menar att gamla sanningar som att ihärdighet lönar sig verkligen stämmer även när det gäller kreativa processer:
–  Många som tänker på kreativitet tänker på lekfullhet och craziness, men  den kreativa processen behöver verkligen målfokus, säger Nicolas  Jaquemot.

Det finns också en rad saker som man bör tänka på för att verkligen bli mer kreativ.

Nicolas  Jaquemot ger exempelvis inte mycket för traditionell brainstorming i  grupp, vilket kom till redan i början på 1950-talet.
– Det finns idag  massvis med studier som visar att det är mer effektivt att först låta  folk få tänka för sig själva och först därefter presentera sina idéer  inför varandra och sedan spåna vidare utifrån detta, säger han.

Det finns en rad förklaringar till att stora spånmöten snarare kan hämma kreativiteten än främja den.

En  sådan är att vissa är betydligt mer verbala än andra. En annan att man  kan tappa sin idé om man måste sitta och lyssna på massa andras idéer.

Vissa tycker heller inte att det är särskilt viktigt att hävda sig i en grupp, men kan ändå sitta inne med riktigt bra idéer.

En  ytterligare faktor som kan bidra till ökad kreativitet är att man  verkligen bryter invanda mönster och inte sätter sig i det gamla vanliga  mötesrummet.

– Många reklambyråer har flipperspel och allt möjligt  och för någon utifrån kan det ju verka lite annorlunda och kul. Men för  folket på reklambyrån blir det snabbt vardag. Därför bör man hellre ge  sig ut på en promenad eller exempelvis sätta sig på ett café. Man måste  våga ta sig ur sin komfortzon, säger Nicolas Jaquemot.

Han tycker  också att byråer ska akta sig för att sätta massa etiketter på folk  eftersom exempelvis en som har mer administrativa uppgifter kan visa sig  vara en riktig kreativ talang:

– Människor är sällan antingen eller.  Om man inte jobbar i en kreativ bransch krävs det naturligtvis viss  övning för att vara riktigt kreativ, men man ska aldrig döma ut någons  kreativa förmåga på förhand, säger Nicolas Jaquemot.

Författaren pekar också på vikten av att låta folk som har gått igenom en kreativ process få chansen att återhämta sig:
–  Kreativitet inom reklambranschen handlar mycket om att vara  lösningsinriktad, men man får inte glömma att man lätt blir trött av  kreativa processer, säger Nicolas Jaquemot.

Så kickar ni igång kreativiteten:
1.  Upp och hoppa. Bryt loss från den invanda miljön. Ta promenadmöten med  kollegorna och kunderna, träna ihop och spåna idéer efteråt, lek och  skoja på jobbet. Fysisk aktivitet, liksom glädje, boostar kreativiteten  och ger energi att orka jobba vidare.
2. Börja hämningslöst. Tänk en  och en och dela sedan idéerna, fokusera på att förädla varandras tankar.  Inget prat om att ”Det där har vi provat och det funkade inte”. Gå all  in!
3. ”Dagens creative director”. Utse alltid en kreativ ledare för  mötet. Då tappar ni inte fokus i själva idéarbetet. Variera personen  från gång till gång, ha ett rullande schema. Då händer kul och oväntade  grejer.
4. Skippa etiketter. Bry er mindre om jobbtitlar och mer om  vad olika personer kan bidra med. Kanske är strategen innerst inne en  fantastisk kreatör? Kanske är AD:n en Excel-nörd?
5. Stressa lugnt!  Även om deadlines kan göra oss kreativa förutsätter kreativitet att man  skapar utrymme för förberedelser, tankearbete och förädling så att  idéerna kan mogna. Och så är det viktigt med återhämtning efteråt.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.