Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kreatörernas hamburgerkrig

Publicerad: 26 februari 2014, 11:54

Tre annonser lika som bär?

Det verkar pågå ett hamburgerkrig mellan landets reklammakare. Vi har hittat tre annonser med burgartema och bara en handlar om hamburgare.


Det finns få maträtter som är så lättigenkända som hamburgaren. I princip kan man stilisera ner den till fyra olikfärgade streck och den upplevs fortfarande som en hamburgare.

Och det gör den naturligtvis tacksam att kommunicera för reklammakare.

Vi har hittat tre annonser med hamburgartema, men bara en av dem handlar om just hamburgaren.

Äldst är Dorian Mabbs annons för restaurangen O´Learys gokart-anläggning i Kista.

– Det kan väl vara mellan ett och tv år sedan vi gjorde den, berättar Dorian Mabbs vd Kent Brewitz. Uppdraget var att lansera den gokart-bana som O'Learys byggt under restaurangen i Kista. Vi funderade kring olika sätt att få in gokart i miljön och sedan kom hamburgeridén helt plötsligt.

Hamburgaren byggdes visuellt upp av gocart-delar och annonserna visade främst i stocksholms tunnelbana, men kan fortfarande synas i olika sammanhang.

– Jag har prata med folk som först bara sett en hamburgare och först när de gått riktigt nära har förstått att den var gjord av mekaniska delar, säger Kent Brewitz. Det är något speciellt stilistiskt med just hamburgaren.

Sedan har vi Volts "viktbugare" för Friskis och Svettis.

– Vi funderade länge på varför de flesta tränar och kom fram till att man gör det för att kunna unna sig saker, säger Petter Nylund, copywriter på Volt. Som skräpmat, till exempel.

Volt gjorde ett studiebesök på en av Friskis lokaler i Stockholm och funderade över vad som fanns i form av träningsredskap. Och det man fastnade för var skivstången.

– Framför allt var det vikterna vi fastnade för, fortsätter Petter Nylund. De finns i olika tjocklek och omkrets och vi insåg att vi faktiskt kunde göra former av dem.

De två "skräpmatsrätterna" blev en glass och en hamburgare.

– Burgaren var den som fick bäst genomslag, säger Petter Nylund.

Till sist har vi den enda som faktiskt handlar om hamburgare, nämligen Shouts annons för Burger King.

– Just den här gången ville Burger King kommunicera att de hade studentrabatt och då kom idén med skolböckerna ganska omgående, berättar Pontus Caresten, copywriter på Shout. Efteråt bildgooglade vi bilden och upptäckte att det hade gjorts en visuellt liknande idé för McDonalds.

Likheten mellan hamburgarannonser är något som är svårt att komma runt. Shout jobbade med Burger King i 10 år och lärde sig snabbt att man måste googla varenda idé man fick.

– Varenda byrå som någonsin har jobbat med en hamburgerkedja vet det, säger Pontus Caresten. Nästan varenda god idé har gjorts fler gånger. Men visst är burgaren lätt att känna igen nästan oavsett hur den utförs.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.