Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kreatörsduo flyttar hem – dissar jobb utomlands

Publicerad: 25 Augusti 2014, 10:28

Jacob Sempler och Emil Tiismann har tidigare jobbat för Goodby Silverstein & Partners i San Franscisco och därefter Mother i London. Nu återvänder duon till Sverige och börjar på den digitala byrån The Viral Company. De har bland annat tröttnat på att byråerna inte vågar stå på sig när det gäller det kreativa gentemot sina storkunder.


Ämnen i artikeln:

Goodby Silverstein & PartnersThe Viral CompanyMother

– Allt i USA, och även England är större, på gott och ont. Att få jobba med stora varumärken är otroligt spännande men det har ofta ett pris. Ju större kunderna är, desto mindre vågar byråer stå för den kreativa integriteten och oroar sig mer om kundrelationen än arbetet i sig, säger Emil Tiismann i en kommentar.

Han menar att det faller tillbaka på gamla arbetssätt där man börjar i fel ände. Det vill säga i stället för att börja med ett övergripande koncept eller en idé så inleds arbetet med en tv-idé i stället.

- Då har man ju begränsat sig själv totalt, redan från start. Det var inte förrän vi träffade The Viral Company som vi för första gången kände att vår filosofi återspeglades fullständigt, säger Emil Tiismann om sitt nya jobb.

En starkt bidragande orsak till valet är att byrån hade ett "start-up likande" uttryck och att inget är heligt.

Jacob Sempler uppger att The Viral Company var den sista av sju byråer som duon träffade när man beslöt sig för att "sondera terrängen" i Stockholm.

- Alla byråer pratar om hur de vill förändras, men det är väldigt få som faktiskt gör det. TVC är något så ovanligt som en byrå på tjugo personer med en ratio på nästan 50% kreatörer. Det säger mycket om deras filosofi tycker jag, säger han i en kommentar.

Han uppger också att byrån cd Jonas Åhlén har varit en förebild ändå sedan man pluggade – Jacob Sempler har gått Berghs och Miami Ad School.

Emil Tiismann har utbildat sig på Parsons School of Design i Paris och New York.

Duon blev rekryterad direkt efter examen till den legendariska byrån Goodby Silverstein & Partners i San Franciso. Här har man jobbat med kunder som Google, Chevrolet och Sonic Fast Food för att efter två år bli rekryterade av Mother i London och fick jobba med kunder som Stella Artois och Boots, men även match.com.

Kreatörsduon ligger bakom kampanjer som mini-dokumentären "No Internet Week", en parodi på viralen "First Kiss" som blev döpt till "First Sniff" och Hova State, vilket är ett Chrome-plugin som gör att man kan surfa som Jay Z.

Duon har vunnit priser i alltifrån Clio och One Show till YoungGuns och Future Lions.

- De har trots en relativt kort tid i branschen en imponerande serie av jobb bakom sig, och besitter en digital spetskompetens som kommer tillföra jättemycket till vårt team. När de dessutom gjort till vana att få global spridningskraft på sina projekt är de helt rätt för byråns fortsatta utveckling, säger Erik Lindqvist cd på TVC i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.