Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kreatörsduo sätter nyord på kränkningar i branschen

Publicerad: 20 Februari 2018, 15:49

På Instagramkontot @ordrattvisan sätter kreatörerna Emmy Berg och Felicia Bik nyord på kränkande situationer kvinnor och ickebinära upplevt i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Under höstens #metoo-rörelse delade en mängd kvinnor från vitt skilda yrkeskategorier med sig av erfarenheter av sexuella trakasserier, övergrepp och sexism i olika upprop.

Kommunikations- och reklambranschen är naturligtvis inget undantag och i det 2126 kvinnor starka uppropet #sistabriefen protesterade de mot sexismen i branschen. 300 av dem delade även med sig av vittnesmål om olika trakasserier och övergrepp.

Även Resumé samlade in vittnesmål från alltifrån seniora till juniora kvinnor inom branschen.

Nu fortsätter kreatörerna Emmy Berg och Felicia Bik, som studerar på Yrgo Art Director & Copywriter, att uppmärksamma branschens problem med sexism. På Instagramkontot @ordrattvisan publicerar de en rad nyord som sätter fingret på kränkande upplevelser insamlade från branschens kvinnor och ickebinära.

Några exempel från kontot:

Kreddsnyltare – "När en kreatör blir kreddad och tar åt sig äran för hela projektet trots att han inte gjort särskilt mycket."

Påfågla – "När din manliga kollega demonstrerar hur mycket plats han fysiskt är förmögen att ta."

Underkaffelse – "När en man inte tar för givet att kaffet ska fixas av den kvinnliga eller ickebinära kollegan."

Idésnuva – "När din manliga kollega tar din idé och presenterar för CD:n."

I en förklaring till varför de startat kontot/initiativet skriver Emmy Berg och Felicia Bik:

"Varför detta är viktigt? Jo, för att det är del av ett strukturellt problem. Ojämlikhet i vardagen leder till sexuella trakasserier, hot, psykiskt och fysiskt våld. #Sistabriefen gav oss tydliga bevis på hur vanligt förekommande det är inom reklamvärlden, och genom att skapa begrepp för orättvisorna kan vi arbeta förebyggande. Strukturella problem behöver ord och begrepp. I nuläget hänger både diskussion och möjligheten till förändring på att kvinnor och ickebinär ska orka försvara sina upplevelser och erfarenheter. Det är fel. Jämlikhet på reklambyråer ska vara en hygienfaktor och för att uppnå en välkomnande kultur som präglas av respekt och förståelse behöver alla vara delaktiga. En attraktiv reklambransch börjar här."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.