Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kreatörskvinnor lägger ned – grundarna ska fokusera på internationella Ad Women

Publicerad: 14 November 2019, 10:58

Lina Franzon och Johanna Johansson.

På sökmotorn Kreatörskvinnors treårsdag väljer grundarna Lina Franzon och Johanna Johansson att lägga ned sajten. Istället ska de satsa på den internationella motsvarigheten Ad Women.


Ämnen i artikeln:

Ad WomenLina FranzonJohanna Johansson

Reklambranschen har i många år brottats med brister gällande jämställdhet och representation, speciellt bland ledande kreatörer. För tre år sedan skapade därför Johanna Johansson och Lina Franzon sökmotorn Kreatörskvinnor. Tanken med initiativet var att byråerna inte längre skulle kunna skylla på att det inte fanns tillräckligt många kvinnliga kreatörer. 

Hösten 2017 valde Johanna Johansson och Lina Franzon att satsa på en internationell expansion – Ad Women. Expansionen finansierades via en Kickstarter-insamling som snabbt överträffade målet på 150 000 insamlade kronor. Bland bidragsgivarna fanns såväl privatpersoner som byråer. Inför internationella kvinnodagen tidigare i år lanserades sajten. 

I dag fyller Kreatörskvinnor tre år, men nu väljer grundarna att lägga ned sajten för att satsa helhjärtat på Ad Women.

– Eftersom sidorna har exakt samma funktion, men Ad Women innebär fler sökbara roller och ett bättre sökverktyg känns det naturligt för oss att satsa all tid och kraft på att växa det registret och på sikt bygga en plattform med kontaktytor för kvinnorna sinsemellan. Vår förhoppning är att sidan ska kunna bli mer än bara ett sökverktyg, säger Johanna Johansson, art director på Ingo, i ett pressmeddelande.

Den som i dag går in på kreatorskvinnor.se möts av ett tack till alla som deltagit och en uppmaning om att gå över till Ad Women, en plattform som i nuläget har cirka 1000 registrerade kreatörer. På Ad Women kan man till skillnad från Kreatörskvinnor registrera sig under andra titlar än art director och copywriter.

– Att bygga ett globalt register, och på sikt utveckla det till ett nätverk där kvinnor världen över kan dela erfarenheter och inspirera varandra är en otroligt lockande tanke. Vi vill ge den fullt fokus, säger Johanna Johansson.

Grundarna söker även långsiktiga sponsorer och ytterligare en teammedlem som kan ansvara för att skapa innehåll i egna kanaler med fokus på kvinnorna i registret.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.