Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 februari 2019, 11:51
Hösten 2017 lanserade grundarna bakom Kreatörskvinnor en Kickstarterkampanj för att lansera en global version. I dag öppnar de upp registreringen på ad-women.com och nu kan kvinnor i Reklambranschen världen över att gå med i deras register.
Initiativet Kreatörskvinnor startades hösten 2016 då Lina Franzon och Johanna Johansson var trötta på att höra "det finns inga kvinnliga kreatörer". Under första dygnet ökade antalet kvinnor i registret Kreatorskvinnor.se från 100 till 500.
Eftersom registret fortsatte att växa började också fler och fler fråga efter en internationell motsvarighet. Ett år efter lanseringen bestämde sig duon för realisera önskemplet ch lanserade en Kickstarterkampanj.
Med hjälp av femton byråer, produktionsbolag och mediabyråer och 126 privatpersoner lyckades de överträffade målet på 150 000 kronor. Ett år senare har är de framme vid första fasen av lanseringen.
– Redan från början märktes det att intresset var stort, och många av kvinnorna som hörde av sig och ville vara en del av registret beskrev och delade samma frustration som vi själva känt, säger Johanna Johansson.
I dag öppnar de registreringsfunktionen och gör det möjligt för kvinnor i reklambranschen i hela världen att skapa en profil och bli en del av det snart sökbara registret.
I dagsläget jobbar duon med att kontakta byrånätverk världen över för att få hjälp med att sprida hemsidan till deras kvinnliga anställda. Hemsidan, som kommer att fungera som Kreatörskvinnor, beräknas att lanseras i sin helhet i början under mars månad.
– Vi hoppas nu att växa registret så mycket som möjligt under den kommande månaden inför den stora lanseringen för att resultatet ska vara så mäktigt som det bara går när vi väl går live, säger Lina Franzon.
Registrera er här www.ad-women.com
<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 20.0px; font: 12.0px Arial; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none} -->