Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kris för finansreklamen

Publicerad: 16 Februari 2010, 12:32

På 00-talet växte den finansiella reklamen snabbt. De nya pensions­valen gjorde att banker och finans­bolag ville vara med och slåss om våra sparpengar. Mellan 2003 och 2007 ökade den finansiella reklamen med 92 procent. Finanskrisen ledde till en snabb inbromsning. På ett år har reklaminvesteringarna minskat med nära 17 procent.


Ämnen i artikeln:

FinanskrisSPPSEB

truefalse

Den 15 oktober 2008, det finns ett före och ett efter den internationella finanskrisen. När Lehman Brothers gick i konkurs var det inledningen på den största finanskrisen sedan 30-talet.

Visserligen har Sverige klarat sig relativt väl ur finanskrisen, både sett till den nationella ekonomin och bankers och finans­bolags situation. Men finanskrisen har satt en rejäl grimma på den finansiella reklamens utveckling efter den 15 oktober 2008.

I stort sett samtliga av de största bankerna och finansbolagen har minskat sina reklaminvesteringar. Mest av alla krympte SEB som minskade 63 procent och de snabba lånens GE Money som minskade 57 procent.

Men när de stora bolagen minskade såg nischbanker och utmanare en möjlighet. Ikanobanken liksom ICA-banken har satsat på att ta marknadsandelar från de stora, liksom Danske Bank.

Fast det allra mest markanta undantaget är pensionsbolaget SPP, som från att ha varit knappt synliga satsat stort de senaste två åren. Med en ökning av reklaminvesteringarna på 62 procent är de ”inte bara relativt utan absolut” de mest expansiva bland pensionsbolagen, för att travestera Samuel Fröler i SPP:s tv-reklam.

De 17 största aktörerna på finansiell reklam 2003 spenderade 421 miljoner brutto. Fem år senare var de uppe i 808 miljoner, men det verkliga toppåret var 2008, samma år som krisen slog till. Men de 891 miljoner som de spenderade då minskade med 143 miljoner året efter. En minskning av reklaminvesteringarna med 16,6 procent.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

FinanskrisSPPSEB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.