Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kris i norska reklambranschen

Publicerad: 24 Januari 2011, 11:00

Norska byråbranschen befinner sig i kristillstånd. I förra veckan skrev Dagens Næringsliv en osminkad historia en öppen pitch hos färjerederiet DFDS. – Det här förstärker fördomarna om byråbranschen som ett gäng tokar som hittar på massa tokigheter, säger Arne Hjeltnes, chef på Creuna.


Den norska reklam- pr- och mediebyårabranschen präglas i dag av ilska, indignation och skam. I förra veckan hängde Dagens Næringsliv ut stora delar av byråerna som en samling mindre begåvade amatörer.

Ett syfte med artikeln var att visa den upptrissade konkurrensen mellan de norska byråerna.

– Det är en betydande prispress på marknaden, säger Haakon Dahl, chef på byrån Kitchen till Dagens Næringsliv.

Artikeln följer en öppen pitch hos färjerederiet DFDS Seaways som ville ha ny reklam-, pr- och mediebyrå.

Hela 80 byråer kände sig kallade. Och de ansträngde sig mer eller mindre bra för att få DFDS uppmärksamhet. Mediacom hade skickat in en hemmasnickrad båt, Confetti en marsipanbåt, Bål en balansbräda, Saatchi & Saatchi försökte skilja ut sig med en flaskpost men Gazette hade samma idé.

I finalen deltog tolv byråer i en process som Dagens Næringsliv jämför med Idol och X-faktor.

Byrån Dinamo presenterar en lång lista på norska kändisar man vill ha med i en kampanj vars bärande tema är tid. En annan idé är att placera en flotta mitt i Skagerack, vattnet DFDS trafikerar, med en stor digitalklocka på. När byrån får frågan om de kollat med sjöfartsmyndigheterna om tillstånd visar det sig att det har man inte gjort.

Byrån Ernö tycker att rederiet ska bygga upp expertis inom kurs och konferenser. Vilket avvisas eftersom DFDS jobbar hår med att skära ned i personalen.

Pr-byrån Creo föreslår att DFDS-chefen Vivien Sivertsen ska gå ut i media och lära norrmännen hur de ska semesterpacka bilen. Sivertsenb påpekar att hon är värdelös på att packa bilar.

Carat föreslår ”Jylland er for folk som ikke vet bedre” eftersom DFDS-.båtarna går till Sjælland. Inte heller den idén uppfattas som särskilt lysande.

Även byråernas framföranden får lågt betyg.

– Den presentationen var ett totalt magplask, säger Sivertsen, efter att en inte namngiven byrå har berättat om sina idéer.

Alla byråer i finalen var medvetna om att Dagens Næringsliv följde processen.

Arne Hjeltnes på byrån Creuna ogillar ändå att flera byråer fär nedlåtande kommentarer.

– Det värsta är att kunden gör narr av folk som de bett om att jobba gratis för dem. Det är tråkigt, det är dåligt för branschen men kanske mest tråkigt för DFDS, säger han till Kampanje.

Øyvind Breen på byrån Electric Brandy säger till Kampanje att DFDS har en hårresande dålig företagsetik när man offentliggöra och förlöjligar byråernas idéer.

Norska reklamförbundet Kreativt Forums chef Sol Olving är också upprörd.

– Man behandlar inte byråer, som lägger ned tusentals kronor på en pitch, på det här sättet. De borde få en klapp på axeln i stället för att bli förlöjligade på det här sättet, säger hon till Kampanje.

DFDS-chefen Sivertsen förnekar att hon förlöjligar någon byrå.

– Jag vill inte ge migh in i någon branschdebatt men jag måste le när jag branschen själv har ett så stort engagemang, Jag känner mig ödmjuk och lite stolt att vi har så många ögon på oss, säger hon till Kampanje.

Vinnarna i DFDS pitch blev pr-byrån Trigger, mediebyrån Maxus och reklambyrån TBWA.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.