Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kris på DDB Oslo

Publicerad: 8 juni 2010, 09:34

DDB Oslo har mer än halverats senaste året.
Nu hoppar vd Roald Ankerstad av efter ett stormigt år.


Ämnen i artikeln:

DDB

Avhoppen från DDB Stockholm har varit en lätt västanfläkt i Oslofjorden jämfört med orkanen på DDB Oslo.

Byrån var fram till och med förra året en av Norges största och mest framgångsrika och hade varit så under 20 års tid. Problemen började tidigt 2009 och ifjol somras lämnade dåvarande chefen Rolf Stokke byrån eftersom han inte kom överens med ägaren, amerikanska reklamkoncernen Omnicom, om byråns strategiska utveckling.

Han efterträddes av Roald Ankerstad som fick administrera en byrå i fritt fall. I början av 2009 hade DDB Oslo över 100 anställda, i dag finns knappt 50 kvar.

Flera av byrån prisade toppkreatörer hoppade av och i höstas tappade byrån storkunden DnB vilket innebar mer nedskärningar.

Och i går meddelade Tone Garmann, en av byråns mest hyllade kreatörer, att hon slutar efter 25 år på byrån för att bli frilans.

Avhoppet följdes av att vd Roald Ankerstad meddelade att han hoppar av.

– Efter 20 år i medgång fick jag tvivelaktiga nöjet att överta DDB när vi var i fritt fall.

– Nu är uppröjningen genomförd och DDB är stabilt med nya kunder på plats och nytt folk på väg in, säger Ankerstad till Kampanje.

Han efterträds av nuvarande ekonomichefen Stein Erik Bostad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.