Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krisdrabbade Findus tappar marknadschefen och byter byrå

Publicerad: 20 februari 2013, 14:52

Frysmannen - ett minne blott?

Mitt i krisen tappar Findus sin marknadschef Ulrika Wallberg, som har klart med nytt jobb. Samtidigt arbetar de inte längre med reklambyrån King. Därmed byter de byrå för andra gången på två år.


Ämnen i artikeln:

Findus

Findus befinner sig just nu i en rejäl pr-kris efter den så kallade hästlasagnen. Samtidigt har det rörts om en hel del internt. I fredags slutade marknadschefen Ulrika Wallberg.  
– Det var klart sedan ett tag att hon skulle vidare mot nya utmaningar, säger Henrik Hjalmarsson, commercial director på Findus.

Bolaget har organiserat om med ett övergripande kommersiellt team som har hand om både försäljning och marknadsföring. Den som tar över Ulrika Wallbergs ansvar är Lena Holmgren, nytillträdd varumärkeschef. Men det var inte på grund av omorganiseringen som Ulrika Wallberg hoppade av.
– Hon börjar ett nytt jobb inom kort. Du får dra dina egna slutsatser, säger Henrik Hjalmarsson.

Parallellt har Findus och reklambyrån King gått skilda vägar. Det är bolagets andra byråbyte på lika många år.
– Vi har gjort bra saker ihop, men vi upptäckte gemensamt att vi hade ett förändrat kommunikationsbehov. Vi hade inte en perfekt matchning mellan vad vi ville göra och Kings främsta kompetenser. Det var bättre att gå vidare. Vi har ingen pågående relation just nu men vi skulle så klart kunna göra saker gemensamt framöver.

Innan jobbade de med Forsman & Bodenfors i knappt två år. Men Henrik Hjalmarsson vill inte säga att bolaget är besvärliga att arbeta med.  
– Både vi och hela branschen står inför en snabbt skiftande marknad. Det gör att det finns ett behov av att tänka annorlunda och nytt. Jag vill inte säga att vi är svåra att jobba med, eller våra samarbetspartners inte har gjort det rätt. Men när man pitchar är det svårt att vara allomfattande. Så snart pitchen är klart kan förutsättningarna vara annorlunda så att uppdraget ha hunnit ändras

Nu arbetar Findus i ett löst samarbete med en ny byrå, som bolaget inte vill namnge. Byrån valdes inte genom en formell pitch, men jobbar nu med ett projekt för dem.  
– Vi har inte etablerat någon formell relation, men vi håller på med ett projekt tillsammans där vi gör en period av kommunikation ihop. Efter det ska vi utvärdera framtiden.

Frysmannen kommer inte tillbaka?
– Det ska vi inte utesluta. Men nu just nu håller vi på med andra saker.

I nuläget håller de på att lägga upp den kommunikationsstrategi som ska få Findus att komma ur krisen på ett positivt sätt.  
– Vi har en större övning runt det här i dag med tanke på den stora uppmärksamhet som vi har fått, men som inte nödvändigtvis är till vår fördel. Vi har en möjlighet att kommunicera men om och i så fall hur är inte klart än, säger Henrik Hjalmarsson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Findus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.