Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Krisen akut för Eniro

Publicerad: 9 Juni 2010, 19:44

Missnöjet jäser kring Eniros nya säljmodell med papper och webb i samma paket. Företaget vinstvarnar, försäljningen faller, lånen ökar och kursen rasar. Och någonstans står Eniros silvergrå Ferrari F430 gömd. Ledningen leasar den för uppåt 1,4 miljoner på tre år, men har inte vågat visa den.


Ämnen i artikeln:

EniroJesper Kärrbrink

truefalse

Ferrari F430 är ett kraftpaket med mittmonterad V8 på nära 500 hästar som drar i väg till 100 på fyra sekunder. Miljömonstret mullrar i över 100 decibel och antas vara Enirosäljarnas högsta dröm.

Kanske är BWU142 sinnebilden av Eniroledningens kraschade vision – snygg, snabb och stark: den mittmonterade 4,3-liters V8:an skickar i väg 1 500 kilo sportbil till 100 på fyra sekunder och ger en toppfart på 315 km/t. Att den slurpar i sig 1,5 liter milen vid blandad körning och pyser ut 345 gram koldioxid per kilometer bättrar knappast på Eniros miljöprofil:

”Eniro Sverige ställer högsta­ möjliga miljökrav på alla distributörer som anlitas, både centralt och lokalt. De använder till exempel miljöklassade motorer och däck, har avgasrening och använder miljöklassat drivmedel”, skriver företaget på sin webbplats.

Ferrarin förvärvades av Eniro den 29 mars i år med Handelsbanken Finans som leasing­givare. Priset för att leasa denna­ exklusiva sportbil uppges av branschfolk vara minst 35 000 kronor i månaden, men mer sannolikt uppåt 40 000. En treårig leasing kostar då Eniro närmare 1,4 miljoner kronor.

Enligt uppgifter från en säljkonferens skulle bilen användas som belöning åt ”månadens säljare”.

Den som vann Eniros säljtävling skulle få köra Ferrari nästa månad. Vem som sålde bäst skulle ge eko, en F430 ger ifrån sig 106 decibel stillastående.

Men i elva veckor har lyxkärran fått stå oanvänd. Möjligen ansåg ledningen det alltför utmanande att bullra runt Stureplan eller Götaplatsen i en ny Ferrari just nu:
• Direkt efter nyår gjorde Eniro om sin säljorganisation och slog samman katalog och nät. Samtidigt stängdes kontor i Borås och Jönköping och 60 personer sparkades.

Den nya modellen innebär att kunderna tvingas betala, i och för sig en beskedlig summa, för print även om önskemålet är att bara finnas online. När printuppgifter inte längre är gratis minskar fullständigheten och värdet av en katalog som saknar alla dem som har hoppat av som kunder.
• Under vintern sänkte en rad analytiker Eniros riktkurs. Farhågorna bekräftades i Q1-rapporten i slutet av april, där vd Jesper Kärrbrink åter tvingades skruva ner marknadens förväntningar på de närmaste åren.
• Samtidigt gick huvudkonkurrenten Hitta.se om Eniro i KIA-mätningarna. Vecka 20 hade Hitta.se över fyra miljoner, medan Eniro låg strax över tre miljoner. För två veckor sedan meddelade Eniro sin avsikt att hoppa av KIA. Motiveringen löd att KIA bara ger räckvidd, inte kvalitet i besöken.
• För en vecka sedan vinstvarnade Eniro. Koncernen upptaxeras för köpet av norska­ Findexa 2005 och tvingas betala in 231 miljoner norska kronor, även om beslutet överklagas. Eniro tänker bestrida kravet i juli, men påpekar att den förlorade tvisten minskar kassaflödet och ökar nettoskulden.
• Samtidigt berättar ledningen att försäljningen faller mer än beräknat även i andra kvar­talet. Årets tillväxt beräknas bli sämre än prognosen som pekade på ett minus mellan 5 och 10 procent.
• Det tredje illavarslande beskedet i vinstvarningen är att Eniro, som för ett år sedan tog in 2,5 miljarder i en emission för att få banta skuldberget, nu för nya diskussioner med långivarna för att öka sina krediter.

Resumé har i två dagar för­gäves sökt Eniros vd Jesper Kärrbrink, som själv kör en Porsche 911 samt en Audi A3.

Presschefen Richard Welle­mets säger sig inte känna till någon lyxbil:
– När jag parkerade min cykel i garaget i morse såg jag bara en Miata. Men jag ska undersöka saken.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

EniroJesper Kärrbrink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.