Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krisen har stärkt SAAB:s varumärke

Publicerad: 2 februari 2010, 15:56

Dramat kring SAAB har stärkt varumärket, anser professor Magnus Söderlund på Handels och jämför med mytomspunna HD eller Apple: – SAAB-dramat berör och det senaste året har adderat till storyn.


truefalse

Prata med folk som har köpt SAAB. Det är ­varumärkesprofessor Magnas Söderlunds råd till SAAB:s kommunikationsfolk.

Magnus Söderlund är chef för forskningen kring konsumentvarumärken på Handelshögskolan i Stockholm. Han tvivlar på att SAAB:s varumärke ska hanteras enligt den rådande doktrinen:
– Den säger att varumärken inte ska ge kunden överraskningar. Varumärket skyddas av rigorösa regler och detaljerade checklistor. Allt ska vara enhetligt. I så fall skulle det senaste årets oro och osäkerhet ha skadat SAAB:s varumärke enormt.
– Men SAAB har en annan profil och engagerade kunder, det är lite som Harley-Davidson eller Apple. Utomlands är SAAB kult med en svans av fans. De anser sig ingå i en inofficiell community, de blinkar när de möts och hjälper varandra när någon får problem. Det är värden som en traditionell balansräkning har svårt att fånga upp.

Därför tror Magnus Söderlund att SAAB:s varumärke kan ha stärkts av krisen, där lilla SAAB har rest sig på nio och ska slåss med de traditionella jättarna.
– SAAB:s story är inget man kan skapa­ på en reklambyrå. Varumärket berättar en historia om verkligheten och det senaste året har bara adderat till storyn. När Scaniachefen Leif Östling dömer ut SAAB bättrar det på storyn.

Nu måste SAAB vara öppet med vad som kommer att ske, anser Magnus ­Söderlund:
– De måste berätta för kunder och återförsäljare vad som ska göras, kanske genom sociala medier med bloggar från folket inom projektet. Skriv brev till alla som har köpt en SAAB de senaste fem åren och berätta om planerna. Eller varför inte ringa?

Anders Blom på SAAB AB ansvarar för det gemensamma varumärket SAAB. Förutom SAAB Automobile används varumärket och gripensymbolen av försvarsindustriföretaget SAAB AB och lastvagnstillverkaren Scania.
– Det finns ett trepartsavtal sedan 1996 som reglerar varumärket. De tre bolagen ska agera i att gemensamt värna varumärket och de gemensamma intressena, säger Anders Blom.
– Det avtalet utgår vi ifrån fortsätter gälla även när Spyker nu tar över GM:s aktier.

SAAB AB och Scania är inte på en vanlig konsumentmarknad, och Anders Blom tror inte att de har tagit någon skada av det senaste årets ovisshet. Men kanske har SAAB:s varumärke stärkts av att de än en gång reser sig:
– Utifrån SAAB AB:s perspektiv vet vi att det finns starka värden i varumärket, med teknisk framsyn och kunnande. Den grunden kan vi nu bygga vidare på, säger Anders Blom.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.