Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krisen slår hårt mot Omnicom

Publicerad: 9 mars 2009, 07:54

Världens största reklam- och marknadsföringskoncern Omnicom befaras ha ekonomiska problem. Nu vill koncernbyråerna inte betala sina produktionsbolag förrän de själva fått pengar från sina kunder.


Ämnen i artikeln:

OmnicomLågkonjunktur

Omnicoms byrånätverk BBDO har krisande biljätten Chrysler som kund. Här en Jeep Dodge Caliber. Foto: Chrysler

I förra veckan backade Omnicom när produktionsbolagen i London samlades till enad front. Omnicom äger byråer som DDB, BBDO och TBWA och representnter från byråerna försäkrar att inget nytt har tillkommit utan att man bara uppdaterat kontrakt, enligt Shots.

Fram tills nu har faktureringspolicyn varit att byråerna betalar 50 procent för inspelning och 50 procent efter att produktionsbolaget levererat.

Nu hävdar flera produktionsbolag att Omnicombyråer först vill betala efter att de själva fått betalt av sina kunder.
– Det är som att äta på restaurant och säga att man betalar när man har fått lön, säger Steve Davies på Advertising Producers Association, branschorganisation för de brittiska produktionsbolagen.

Efter en stort uppslagen artikel i reklamtidningen Campaign har Omnicombyråerna tills vidare avvaktat med sina krav.

Men nu börjar branschbedömare fråga sig hur friskt Omnicom egentligen är. För en månad sedan förklarade Standard & Poors att man var nära att sänka Omnicoms kreditbetyg.

En förklaring till sämre kassaflöde är att några av koncernens byråer är starkt exponerade mot bilindustrin. BBDO har till exempel de flesta av den krisdrabbade Chryslerkoncernens konton.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OmnicomLågkonjunktur

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.