Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krisen tvingar Saatchi säga upp

Publicerad: 25 mars 2009, 15:45

Krisen fortsätter att drabba Saatchi & Saatchi hårt. Nu tvingas vd Hans Sydow göra sig av med delar av personalen


Resumé kunde för två veckor sedan avslöja att Saatchi & Saatchi har tvingats sänka lönerna för både del­ägarna och de anställda.
Detta efter att flera uppdragsgivare kraftigt har skurit i sina budgetar för 2009. Byråns vd Hans Sydow genomför nu ett tufft åtgärdsprogram för de anställda på Saatchi & Saatchi och nu tvingas han även att säga upp tre anställda.
– Jag vill varken berätta vilka de är eller vilka funktioner de har. Vi tvingas att göra detta för att vi har några kunder som har dragit ned kraftigt på det vi gör för dem. Vi anpassar vår kostym till den arbetsvolym som vi har framför oss, säger Hans Sydow.
Enligt Resumés källor tvingades personalen sänka sina löner med 15 procent medan delägarna gjorde en sänkning på 30 procent. Då beskrev Hans Sydow det som en försäkring.
– Vi sänker lönerna för att volymen kraftigt har minskat på två stora uppdrag. Nu vill vi skaffa oss en ekonomisk trygghet. Vi är en liten organisation där stora uppdrag påverkar helheten. Det här är en liten försäkring för oss.
Uppenbarligen räckte inte den åtgärden men Hans ­Sydow tror inte att han kommer att behöva göra några fler justeringar.
– Nej, det tror jag inte. Det här är enormt jobbigt inte bara för dem som är berörda utan också för oss eftersom det är otroligt duktiga människor som vi har kämpat hårt för att få hit. Det kokar på många håll i branschen just nu och det drabbar alltid individen.

Den 11 juni 2008 kunde Resumé avslöja att Hans Sydow skulle bli chef för ihopslagningen mellan Saatchi & Saatchi och Leo Burnett i Sverige.
Den nordiske chefen ­Patrick Tepfers ville då att den nya byrån snabbt skulle komma upp i en större volym. Till Resumé sade han att han ville ha en verksamhet på 20–30 anställda.
Efter nedskärningen har byrån nu 23 anställda.
Tog ni er vatten över huvudet när ni slog ihop byråerna?
– Nej, det gjorde vi inte. De uppdrag som vi fick med oss tillsammans med Leo Burnett-gänget är spännande, attraktiva och aktiva. Det är heller inte de kunderna som har skurit i sina aktiviteter. Det finns en försiktighet och en kraftig nedskärning bland kunderna.
Stämmer det att er kund Sony Ericsson är den som har dragit ned hårdast?
– Jag vill inte säga hårdast men de har skurit ned på det vi gör tillsammans.
Kommer du att sitta kvar som vd?
– Ja, det hoppas jag verkligen. Det vill jag. This is what I do.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.