Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Krismöte på Aftonbladet efter reklamkampanj

Publicerad: 2 juni 2010, 14:35

Spritjätten Diageo och Abby Norm fortsätter att kampanja ihop. Deras senaste satsning Spritjouren.nu lanserades igår och beskrivs som ”avsiktligt provokativ”. För provokativ för Aftonbladet.se, som släckte Spritjourens banners efter bara fyra timmar. – De har haft krismöte i ledningen har jag fått mejl om, säger Robert Krook nordisk vd hos Diageo.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Bannern godkändes först – men stoppade sedan af Aftonbladet

Partyjouren.nu är en uppföljare till Diageos Ring Rogerkampanj som lanserades i maj.
– Partyjouren är fas två i Ring Rogerkampanjen. Ring Roger är anpassad och optimerad för en ung målgrupp Partyjouren avser att bredda budskapet till en äldre målgrupp, säger Robert Krook.

En väldigt framgångsrik kampanj enligt Robert Krook:
– Ring Rogersajten har haft 75 000 unika besökare med i snitt nio minuters tid på sajten per besökare. Det är fantastiska siffror.

Även den här gången handlar det om en informationskampanj om smuggelsprit och ungdomar.
– Ring Roger vill upplysa om länken mellan smuggelsprit och organiserad brottslighet. Vi kan inte förvänta oss att ungdomarna ska hantera problemet själv. Det måste vi vuxna göra. Målet med Partyjouren är att föra upp debatten på den nivån men också belysa hur enkelt det är för unga att få tag på smuggelsprit, och berätta att det är ett dubbelt så stort problem som föräldralangning som Systembolaget nu gör kampanj mot.

Kampanjen beskrivs som ”avsiktligt provokativ”. Vilket man verkligen lyckats med. Att döma av Aftonbladets.ses reaktion när Diageos banners lades ut på sajten.
– Vi gick upp vid 11 igår. Vi hade 7500 klick och klockan 15 så stängde de ner den utan att prata med oss först. De har haft något krismöte i ledningen har jag fått ett mejl om.

Hur ser du på det?
– Det känns tråkigt De har sett hela kampanjen innan och godkänt den. Sedan har man upptäckt något internt och stängt ner den i panik. Nu kommer den upp igen idag, något förändrad. Men den skulle inleda vår kampanj och nu har vi tappat 24 timmar i praktiken.

Kommer ni kräva Aftonbladet på ersättning?
– Fokus just nu är att få igång kampanjen igen. Sedan kommer jag fråga om de vill ersätta oss på något sätt. De har ju faktiskt brutit ett kontrakt.

Ring Roger gjordes tillsammans med byrån Abby Norm. Har ni arbetat med dem nu också?
– Vi samarbetar tätt med Abby Norm. De gör ett fantastiskt jobb. Vi har jobbat mycket med byråer runt hela Europa, men deras engagemeng går långt utöver det jag betalar dem för.

Resumé har kontaktat Aftonbladet.ses trafficchef Johan Eriksson som hänvisar alla frågor till försäljningschefen Anders Nylander som tyvärr inte har kunnat nås för några kommentarer.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.