Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kritiken växer mot advokatbyråers sätt att marknadsföra sig

Publicerad: 1 November 2019, 10:54

Exempel på marknadsföringen på Instagram för advokatbyrån Alpha.

Flera försvarsadvokater har de senaste åren börjat marknadsföra sig själva allt hårdare. Samtidigt menar kritiker att försvarsadvokaterna i sin reklam anspelar på gangsterromantik och tycks inspireras av filmer som Gudfadern.


De senaste åren har advokater och byråers sätt att marknadsföra sig blivit en allt hetare diskussionspunkt inom advokatbranschen. Att överhuvud taget marknadsföra sin byrå var till och med 1994 förbjudet, men utvecklingen av marknadsföringen har inte satt fart förrän de senaste åren. 

I oktober har diskussionen genom artiklar och inslag i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och TV4 fått ytterligare syre.

I en debatttext i Aftonbladet skriver den seniora åklagaren Lisa dos Santos att vissa försvarsadvokater i olika reklaminslag har en gangsterglorifierande ton och att en del visade på bristande etik.

”En brottmålsadvokat kan i dag sälja in sig själv och sina tjänster till tonerna av skottlossning och kabla ut Instagramfilmer där man iförd solglasögon och drink ger hands on-tips om hur man undanhåller information från polisen. Frikännande domar i grova brott – #framgång, tummen upp! – staplas som reklamvara varvat med lite skön posering som hämtat ur ”Gudfadern” och ett frisläpp efter en mordförhandling förpassas till ”En bra dag i rätten” på försvararens Facebooksida” skriver Dos Santos.

Marknadsföringen sker främst på sociala medier. I ett exempel från advokatbyrån Alphaadvokat syns två solglasögonprydda advokater med whiskeyglas i händerna berätta om att man som misstänkt aldrig ska ge koden till sin telefon till polisen, något flera intervjuade menar är etiskt tveksam.

– Tanken var att på ett lättsamt och tillgängligt sätt informera allmänhetens rättigheter i kontakt med polis, svårare än så är det inte. Däremot har vi fått oönskad uppmärksamhet för reklamfilmen varför vi valt att arkivera den, säger advokaten Rodney Humphreys från Alphaadvokat till Nyhetsmorgon.

Även Advokatsamfundets tidigare generalsekreterare Anne Ramberg har i ett blogginlägg uppmärksammat debatten.

”Om man, som de flesta advokater eftersträvar, vill värna advokatrollens integritet och respekt, finns emellertid skäl att reagera mot vissa alltför entreprenöriella avarter. Här delar jag åklagarens kritik. Det finns exempel som jag personligen tar starkt avstånd ifrån.” skriver hon.

Redan förra året uppmärksammade branschtidningen Advokaten att försvarsadvokaternas marknadsföring blivit allt mer utbredd. I ett reportage om den nya trenden berättar advokaten Martin Cullberg, som blivit speciellt uppmärksammad för sin marknadsföring, om hur hans reklam i radio och på Flashback lett till ytterligare uppdrag. I radioreklamen säger han bland annat: ”Har du sett dig själv på Efterlyst? Advokatbyrån Martin Cullberg är en av få advokatbyråer i Stockholm som bara jobbar med brottmål. Vi har ett team av advokater som kan hjälpa dig. Kräv en specialist – kräv Cullberg.”

I Flashbackannonsen, som gick i underforumet ”Aktuella brott och rättsfall” skriver Cullberg ”Är du misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen?” bredvid en bild på en påse med vitt pulver.

– Jag jobbar mycket med organiserad brottlighet och livsstilskriminella. Var finns och vad gillar de? Många unga kriminella gillar snabba bilar och läser sidorna på Flashback om aktuella brott och kriminalfall. Det handlar helt enkelt om att finnas där ens målgrupp finns, och det är rent krasst i den kretsen lite status att ha en advokat som är ett namn, berättade Martin Cullberg för Advokaten.

En annan byrå som kritiserats för sin marknadsföring är Stahre Persson. Precis som Martin Cullberg har de annonserat på Flashback men kritiken kom främst i samband med det uppmärksammade trippelmordet i Hallonbergen utanför Stockholm. Byrån företrädde en av de misstänkta och i samband med rättegången delade de ut reklamblad i den brottsutsatta förorten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.