Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kritikstorm mot Pepsis kampanj med Kendall Jenner

Publicerad: 5 April 2017, 06:28

Läskjätten anklagas för att trivialisera politisk aktivism, Amazon tar över NFL-matcher från Twitter och det kommer att bli det nya svarta på sociala medier. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTwitterKendall JennerPepsi

Kritikstorm mot Pepsis kampanj
Läskjätten Pepsi är under tryck på sociala medier för sin nya reklam med modellen, realitystjärnan och influencern Kendall Jenner som i filmen går från en modeplåtning för att sluta upp till en fredsdemonstration. Det skriver AdAge. De flesta kritiker menar att varumärken banaliserar politiska protester, i ett tidevarv där kampanjen kunde h blivit relevant på riktigt om man ser till protesterna mot Donald Trumps politik. Mycket kritik riktas också mot scenen där Kendall Jennner ger en polisman en burk Pepsi.



"Reklamfilmen målar upp protester som något flyktigt och trendigt, i stället för en nödvändighet", skriver Elle.

Kampanjen är framtagen av Pepsis inhousebyrå och fick varumärket att trenda på Twitter under tisdagen.

— Philip Lewis (@Phil_Lewis_) 5 april 2017"Now just wait one second officers. I have a Pepsi." pic.twitter.com/NW0sddKOOI

Schweizisk man inför rätta – för Facebook-likes
En 45-årig man i Schweiz anklagas för ärekränkning sedan han gillat ett antal Facebook-inlägg där en person kallats för antisemit. Noterbart: mannen har varken skrivit eller delat inläggen, utan bara gillat dem. Det rapporterar The Local. Bakgrunden handlar om en djurrättsorganisation i Schweiz där chefen kallats både rasist och antisemit i flera inlägg på Facebook. 45-åringen ska ha gillat åtta sådana inlägg. Advokaten hävdar att mannen genom sina likes har gjort det ärekränkande innehållet synligt för en större grupp människor. Rättegången har skapat en större diskussion i Schweiz kring vem som egentligen har ansvaret när innehåll som sprids i sociala medier.

Amazon tar över NFL-matcher från Twitter
Amazon har nått en överenskommelse med NFL om att streama 10 matcher i amerikansk fotboll under 2017, det rapporterar Techcrunch. Affären uppges vara värderad till 50 miljoner dollar. Iögonfallande med tanke på att Twitter betalade 10 miljoner dollar för tio matcher under förra säsongen. Det rapporterar Techcrunch.

Mashable: Här är kanalen som kommer slå ut Twitter
Mastodon grundades av 24-årige Eugen Rochko. På det sociala nätverket kan man skapa konton, posta uppdateringar i form av "toots" och följa andra användare. Precis som Twitter, men till skillnad från tidigare konkurrenter är Mastodon inte en tredjepartskund och anses ha bättre säkerhetsfunktioner än sin föregångare. Man kan posta inlägg på max 500 tecken i stället för Twitters 140. Nätverket har i dag bara drygt 40 000 användare, men Mashable tror att uppstickaren kommer att gå om Twitter mycket tack vare sin genuina approach där grundarens syfte inte verkar vara att tjäna pengar.

Ranking: Världens bästa kreativa byrå
Adam & Eve/DDB korades i går till världens högst rankade kreativa byrå medan Vodafone hamnade på topp bland annonsörerna i Warc 100. Bland kampanjerna fick John Lews omtalade julkampanj, signerad just Adam & Eve /DDB, se sig slagna BBDO Mumbais kampanj "Share the load" för Ariel i Indien. Det rapporterar Campaign.

Thorsten Flinck: skulle få 600 000 kr för Let's Dance
Efter tre och en halv veckas repetitioner satte en hälsoundersökning stopp för skådespelaren Thorsten Flincks medverkan i "Let's dance". I podcasten Öppet hjärta berättar han att han skulle ha fått 600 000 kronor och bo i en hotellsvit på Hotell Kungsträdgården i fyra månader för att medverka i det populära dansprogrammet i TV4.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.