Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kritiserad kampanj: Överviktiga kvinnor njuter inte av sex

Publicerad: 19 Oktober 2016, 07:31

Viktväktarna är i blåsväder efter ett pressutskick till reportrar i Australien.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjViktväktarna

I samband med kampanjen "WW Black" skickade Viktväktarna ut stämningsljus till kvinnliga reportrar. I anvvisningarna framkom det att ljusen skulle tändas innan sex.

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma kvinnliga komplex och få fler kvinnor att kunna njuta av sex. Men efterspelet har handlat om något annat.

Utskicket mötte snabbt kritik sedan en repoter twittrade om att kampanjen var för närgången.

Även den nedstående copyn som följde med utskicket kritiseras eftersom den föreslår att en kvinna behöver en diet för att kuinna njuta av sex och att de inte kommer att kunna njuta av sex eller trivas med sin kropp så länge hon inte går ner i vikt.

"We hope it helps you start seeing yourself in a new light — to love how you look and love how you feel,"

— Asher Wolf (@Asher_Wolf) 14 oktober 2016Weight Watchers Black campaign seems to involve marketing the idea fat ppl don't have optimal sex lives & would if they lost weight

Det är första gången Viktväktarna sätter sex i fokus i samband med en reklamkampanj.

Marknadschefen Rebecca Melville erkänner för sajten Mumbrella att fel begåtts när kampanjen lanserades.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjViktväktarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.