Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kritiserade American Apparel med reklam om attraktiva villkor

Publicerad: 5 september 2013, 11:14

Det amerikanska klädföretaget American Apparel hamnade i blåsväder i sociala medier efter att bolaget visat upp unisex-skjortor med hjälp av nakna kvinnor, men fullt påklädda män. Bolagets omstridde vd, Dov Charney, går nu ut i reklam på en helsida i Metro för att berätta om bolagets attraktiva villkor för medarbetarna.


Ämnen i artikeln:

Dov CharneyAmerican Apparel

Det var bloggen en ”Blommig tekopp” som uppmärksammade American Apparels sätt att visa upp unisex-skjortor på sin sajt.

Företaget fick rena rama proteststormen mot sig i sociala medier, men bolaget försvarade sig med att ”Bilderna är konstnärliga”.

Reklamen anmäldes till Reklamombudsmannen, RO.

Det svenska klädföretaget byPM kom med en parodi på reklamen, men även denna anmäldes till RO.

American  Apparels vd Dov Charney har nu gått ut i en helsidesannons i dagens  Metro, där man ser inte en enda bild på klädesplaggen utan reklamen går  endast ut på att beskriva vilka fina arbetsförhållanden man har på  American Apparel i förhållande till en del av sina konkurrenter.

Så här står det bland annat:
”Tusentals  av våra industriarbetare som tillverkar våra kläder vid vår toppmoderna  fabrik i Los Angeles tjänar i genomsnitt tolv dollar per timme, samt  får medicinsk hjälp samt andra omfattande förmåner för sig själva och  sina familjer.”

Han berättar också en sömmerska kan tjäna upp till 30  000 dollar per år, vilket är i: ”skarp kontrast till de 20-cents löner  per timme som ofta går att finna i fabriker i Bangladesh.”

Emily Pouron är butikschef på American Apparel i Stockholm.
Hon förklarar att tanken med reklamen är att visa att American Apparel är så mycket mer än bara mode.

På bloggar pratas det ju om att personer har fått sparken för att de inte är tillräckligt snygga. Hur ser du på det?
– Jag har aldrig varit med om att det skulle ha inträffat, säger Emily Pouron.

Hur ser du på kritiken att ert bolag anklagas för sexistisk reklam?
–  Det kan jag inte kommentera och vad gäller attraktiva  arbetsförhållanden så är det ju ingenting som har kommit till efter  kritiken utan så har vi alltid jobbat, säger Emily Pouron.

Hon hänvisar alla övriga frågor till American Apparels marknadsavdelning i Tyskland.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Dov CharneyAmerican Apparel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.