Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kritiseras för radioreklam

Publicerad: 5 januari 2010, 08:12

Näringsminister Maud Olofsson får hård kritik från Socialdemokraterna efter att ha lånat ut sitt namn till en radioreklamspot för Tillväxtverket. – Det är DDR-känsla över det hela, som när Erich Honecker meddelade folket sin uppfattning, säger riksdagsledamoten Peter Hultqvist till Expressen.


Ämnen i artikeln:

Maud OlofssonTillväxtverket

Maud Olofsson. Foto: Resumé

Det är statliga Tillväxtverkets senaste kampanj som får den socialdemokratiske riksdagsledamoten att se rött. Radiospoten inleds med:
”Nu till ett meddelande från näringsminister Maud Olofsson. Just nu söker vi dig som är kvinna och kan tänka dig att bli ambassadör, ambassadör för kvinnors företagande.”

Myndigheters reklam är känsligt. Alliansen har tidigare kritiserat reklam från statliga myndigheter och företag. Nyligen kritiserade moderaten Henrik von Sydow Systembolagets kampanj.
– Statlig opinionsbildning är inte bra i en demokrati och Systembolagets senaste kampanj är ett flagrant övertramp, sa Henrik von Sydow, till Resume.se i november.

Men nu kritiseras alltså alliansen på samma grunder. Peter Hultqvist anser också att kampanjen snarare stärker Centerpartiet och Maud Olofsson än Tillväxtverket och anser att det är ett slöseri med skattemedel som nu ska anmälas till KU.

Maud Olofssons pressekreterare Johanna Martin säger att Maud Olofsson fick en fråga om hennes namn fick användas i reklamen.
– Om myndigheten bedömer att ministerns namn kan hjälpa till att marknadsföra det här projektet så har hon inget problem med det, säger hon till Expressen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.