Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kroatisk kreatör söker svenskt jobb - med en Ikea-manual

Publicerad: 13 juni 2014, 07:51

Tonci Klaric och hans jobbansökan.

Tonci Klaric, en kroatisk kreatör, vill hitta ett kreatörsjobb på en svensk reklambyrå. För att få uppmärksamhet av svenska reklambyråchefer har han gjort en jobbansökan i form av en Ikea-manual.


Tonci Klaric har de senaste åren arbetat på de största byråerna i Kroatien och Slovenien och har vunnit både inhemska och internationella reklampriser. Nu vill han till Sverige och söker arbete på svenska reklambyråer.

För att hans jobbansökan ska stå ut från mängden har han gjort den i form av en "Shelfie", en hylla komplett med en specialutformad Ikea-manual samt ett USB-minne med hans CV och arbetsprover.

– Jag försöker få uppmärksamhet av Sveriges bästa kreatörer. Jag vet hur svårt det är för en cd i Sverige att se arbetsprover från någon från Kroatien och förstå bakgrunden, marknaden, varumärkena, kulturen. Jag tänkte att om jag bryter isen med ett fantastiskt följebrev så kanske de får en bättre förståelse för mig och mitt arbete. Ikea-hyllan jag har skickat ut till svenska creative directors uppmanar dem att kontakta mig för en intervju, så att jag kan så småningom fylla upp den hyllan med nya affärer och utmärkelser. Jag är medveten om att det är en djärv strategi, men jag tror ärligt talat att om jag fick arbeta i en så utmanande miljö som Sverige skulle det tillåta mig att skapa det bästa arbete jag någonsin skulle kunna göra, säger Tonci Klaric till Resumé.

Varför vill du arbeta just i Sverige?
– För det första är Sverige ett bra ställe. Jag har varit i Stockholm och jag blev kär i dess vibe, kulturen, designen redan första dagen. När det gäller kommunikation, är ni ett land med många riktigt framstående varumärken och grymma byråer som går hand i hand med dem. Men sedan finns det också framstående produktdesign eller spel, till exempel. Mängden innovation inom flera branscher är fantastisk och de lösningar som jag har sett är alltid relevanta för kunderna och i samklang med deras sätt att leva. Det händer mycket spännande i Sverige just nu och som kreatör vill jag vara en del av det.  Jag har även avslutat en kort kurs i svenska, men har inte haft möjlighet att öva språket ännu, så det jag är bäst på hittills är att beställa en öl på svenska.

Vad tycker jag om svensk reklam?
– Det är uppenbart att Sverige har gjort väldigt bra avtryck på reklamvärlden de senaste åren. Mängden av stora utmärkelser och kvaliteten på det arbete som vi har sett är imponerande. Det verkar som om varumärken ibland använder Sverige som ett försöksområde för några av sina mest modiga kampanjer, den typen av arbete  som kräver ett bra samarbete mellan en öppensinnad klient och en framåttänkande byrå. Den mest intressanta aspekten av svensk reklam är att den ofta suddar ut gränsen mellan digital och traditionell kommunikation, där reklambyråerna inte definieras av de mediekanaler de använder.

Hur är det kroatiska annonsbranschen?
– Det har alltid varit ett mycket utmanande arbete när man tar hänsyn till de tidsramar och de otroligt snäva budgetar de flesta byråer har. Några av mina vänner, som är kreatörer som arbetar utomlands, är förvånad över storleken och kvaliteten på de projekt vi har möjlighet att leverera inom "kroatiska förhållanden", som de kallar det. En liten marknad som Kroatien erbjuder inga möjligheter för nischspecialisering som kreatör, men den typen av byråfilosofi ger dock en möjlighet till arbeta med och lära sig av många olika sorters projekt. Tyvärr har den aldrig sinande lågkonjunkturen slagit väldigt hårt på annonsbranschen i Kroatien, vilket gör kunderna rädda och mer konservativa än någonsin tidigare. Sedan EU-inträdet har även inhemska lokala varumärken svårt att stå sig i den överväldigande internationella konkurrensen på en mycket utmattad marknad.

Hur har responsen varit hittills på din jobbansökan?
– Jag tror att de flesta av hyllorna fortfarande är på en lastbil, sakta på väg till Sverige just nu. Så jag har inte fått några svar ännu. Men jag är mycket optimistisk om det hela och hoppas jag ska landa en intervju någonstans, kanske får jag till och med en chans att glänsa!

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.