Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kronans Apoteks nya giv: Skönhet

Publicerad: 11 november 2015, 11:30

Kronans Apotek vill inte bara sälja medicin. Nu lanserar de ett nytt butikskoncept kallat Care & Beauty.


Ämnen i artikeln:

Identity WorksReklamkampanjLe BureauKronans ApotekCohn & Wolfe

Den första butiken i det nya konceptet slår upp i veckan i nyöppnade Mall of Scandinavia. Kronans Apotek Care & Beauty kommer också att sälja läkemedel precis som de ordinarie apoteken, men kommer att ha ett mycket tydligare fokus på skönhet och hudvård. Planen är att konceptet ska finnas ett 20-tal platser runt om i landet på sikt.
– Vi är stolta över vårt nya erbjudande som är helt unikt på marknaden. Genom det utmanar vi den traditionella hudvårds- och skönhetsbranschen och apoteksbranschen. Vi riktar oss både till de som söker hälsa, men också de som månar om sin skönhet, säger Lars Birkeland, vd på Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.

Tillsammans med reklambyrån Le Bureau har de tagit fram ett helt nytt koncept för Care & Beauty. De har hjälpt till med kommunikationsplattformen, lanseringen och manéret hela vägen in i butik.
– Utmaningen var att skapa något som andas skönhet och som känns premium utan att tappa Kronans Apoteks varumärkesvärld. Att kunna implementera enheter som Kronans Receptutlämning utan att det krockar med den värld vi skapat för Care & Beauty, kommenterar Anna Kask, art director på Le Bureau.

Arbetsgrupp:
Kronans Apotek: Minna Dahlberg, Anna Wigren, Therese Skoglösa.
Le Bureau: John Wernvik, Hjalmar Delehag, Anna Kask, Anna Nylander.
Fotograf: Viktor Flumé (agentur Hall&Lundgren)
Logotyp framtagen av Identity Works.
Pr-byrå: Cohn & Wolfe – Gunilla Silva och Maria Kempe.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.