Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kronfågel försökte rida på Skam-hajpen – får bakläxa

Publicerad: 1 Februari 2017, 09:42

Kronfågels kritiserade annons.

Foto: Skärmdump

Kronfågel använde sig av den populära tv-serien för att sälja kyckling. Det fick NRK att se rött. Nu har varumärket plockat bort Facebook-kampanjen.


Ämnen i artikeln:

KronfågelSkamNRKReklam

Igår publicerade Kronfågel en annons på Facebook som oblygt red på den norska ungdomsserien Skams popularitet. Bilden föreställer en måttligt omgjord variant av seriens logotyp, och en genrebild på två tjejers ryggar.

"Tror ni att Eva och Vilde äter kyckling på likadant sätt? Vi tror Eva gillar våra nya svenska kycklingspett (så hon kan dela dem med Jonas) och vi ser Vilde prata omkull ett stackars biträde när hon kräver kycklingkebab i rullen istället för fläsk. 'Ni må ha chicken liksom'. Vad tror ni de gillar?" löd texten till annonsen.

LÄS MER: McDonalds hyllning till Skam

TT ringde upp det norska public service-bolaget NRK och frågade vad de tyckte om Kronfågels tilltag.
– Det här är inte något NRK samtyckt till. NRK är och ska vara reklamfria och då vill vi inte att vårt innehåll missbrukas av andra, sa juristen Kari Anne Lang-Ree till TT.

Kronfågel var dock inte sena med att inse sitt misstag och plocka bort annonsen.
– Det här får jag ta på mig, mina medarbetare blev "blown away" av Skam-feber. Vi ska ha koll på alla regler, säger Jenny Frid, kommunikationschef på Kronfågel, till TT.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

KronfågelSkamNRKReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.