Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kry klamydiasatsar – erbjuder gratistest

Publicerad: 3 juli 2019, 08:16

Under sommaren kommer Kry att erbjuda gratis självtest för Klamydia. Testet marknadsförs via kampanjen "Be you. Be safe. Test yourself."


Ämnen i artikeln:

KryReklam

Nätläkarna har de senaste åren utkämpat en intensiv kamp om marknadsandelar. Kampen har pågått samtidigt som flera av dem, främst Kry, kritiserats för sin marknadsföring. Kritiken handlar om att nätläkarna uppmanar allmänheten att söka läkarhjälp trots att det vid vissa symptom inte är nödvändigt, något som dränerar landstingen på pengar. För varje patientsamtal debitteras landstinget där patienten bor med 650 kronor, minus eventuell patientavgift.

– Det gränsar till oetiskt. I reklamfilmerna pekar man på förkylningar och det är någonting man bör sköta hemma. Genom den väldigt aggresiva marknadsföringen så skapar man ett behov som egentligen inte finns och riskerar att dränera vården på pengar, berättade Gunnar Stiernstedt, ansvarig för regeringens utredning "Ordning och reda i vården", hösten 2018.

Kry har sedan dess sagt att man tagit åt sig av kritiken och skruvat på sin marknadskommunikation.

Nu gör man en ny satsning, den här gången riktat mot en yngre målgrupp. Under sommaren kommer Kry att erbjuda gratis klamydiatest. Erbjudandet kommer att marknadsföras via hashtagen #kryfrånklamydia, influencers, podcasts och festivaler. Vid sidan av det har man även tagit fram en kortare film som kommer att synas i digitala och sociala medier. Filmen är framtagen av Horseboy.

– Vi vill ta ansvar genom att upplysa om riskerna med klamydia och få fler att testa sig. Ett viktigt steg för att få fler att testa sig är att göra det så enkelt som möjligt, säger en talesperson för Kry i ett pressmeddelande.

Kampanjen lanseras inom kort och kommer att rulla under några månader framåt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KryReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.