Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kry snodde artikel och gjorde nativeannons av den

Publicerad: 16 oktober 2018, 07:14

Foto: Pressbild

Det digitala vårdbolaget Kry är återigen i blåsväder för sina tveksamma marknadsföringsmetoder.


Ämnen i artikeln:

KryReklam

Många är de som klagat på vad de menar är en bristande märkning av nativeannonser och att nativeannonserna ibland är för lika det redaktionella innehållet. Annonsformen har haft sina barnsjukdomar och de senaste åren har de kritiska rösterna blivit färre.

Kanske kommer kritiken nu åter att blossa med anledning av det digitala vårdbolaget Krys senaste tilltaget. I det senaste numret av Psykologitidningen gjorde tidningens chefredaktör Lennart Kriisa en kortare intervju med psykologen Martin Forster, som nyligen börjat jobba på bolaget. Kriisa frågade bland annat Martin Forster hur han såg på att Kry fått kritik för sin pågående höstkampanj, Forster berättar även att han hade tvekat på att utveckla en digital tjänst för barn med psykisk ohälsa åt bolaget. Det rapporterar tidningen Journalisten.

Lite senare i tidningen dök dock artikeln upp igen, men den här gången i annonsformat. Kry hade i sin nativeannons, där de skrev att de "passade på att ställa några frågor till Martin", tagit stora delar av Lennart Kriisas intervju men klippt bort de mer kritiska frågorna. Kry hade i annonsen även använt samma bild som använts i intervjun.

– Jag blev otroligt paff när jag öppnade tidningen. Jag kände igen att det var min text men jag blev så förvånad att jag var tvungen att kolla i alla fall om det verkligen kunde vara sant att de hade tagit min text. Jag trodde inte att det kunde vara möjligt. Men så var det ju. De hade kopierat den rakt av, säger Lennart Kriisa till Journalisten.

Lennart Kriisa ansvarar själv för att annonsen är utformad på ett korrekt sätt men eftersom Kry utan problem annonserat flera gånger tidigare granskade han inte den enskilda enheten.

– Jag var i kontakt med Krys marknadsavdelning, och där blev man snarast förvånad över att det inte är tillåtet att ta redaktionell text och stoppa in i annonser. Det är på den nivån de ligger. Det var ingen som drog i handbromsen, och det antar jag beror på att de har anställt personer utan erfarenhet. Det är en indikation på hur seriöst Kry är, fortsätter Kriisa.

Lennart Kriisa berättar vidare hur han inte har några problem med Kry som produkt, men att bolagets marknadsavdelning är "usel".

Krys pressavdelning uppger för Journalisten att bolaget inte vill kommentera ärendet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KryReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.