Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kultureliten dömer ut ny intäktskälla

Publicerad: 9 februari 2011, 06:10

På Oslo Nye Teater gäller det att man kommer i tid. För teaterreklamen innan är lika kul som den ordinarie föreställningen The Producers. Men kultureliten dömer ut den nya intäktskällan.


Från vänster Hans Martin Rønneseth, Hans Magne Ekre, André Koot og Alexander Gjersøe på byrån SMFB.

Teaterreklamen.

Godisföretaget Freia lanserar nya chokladen ”Walters No. 156”. För norrmännen är Freiachoklad en klassiker i biosalongen och på teatern.

Därför bestämde sig Freias byrå SMFB för att testa lansering på Oslo Nye Teater.

– Vi ville testa något nytt, säger Hans Martin Rønneseth, kreatör på SMFB, som för övrigt är delägd av svenska Forsman & Bodenfors.

Det blev ett koncept som knappast varit testat tidigare. Teaterreklam i tio minuter i form av ett minidrama live uppe på scenen före ordinarie föreställning av musikalen The Producers.

– Det är mycket humor och ironi i stycket, säger Rønneseth.

Byrån tror att Freias nya reklam kan bli en modern klassiker. Troligtvis även kampanjen med teaterreklamen bli klassisk.

– Det har gett mycket pr, säger Rønneseth.

Men kultureliten är inte road

– Teatern är en plats för levande möte mellan skådespelare och publik. Man måste se på teatern som en liten helig plats, säger Erik Ulfsby, chef på Det Norske Teatret, till  Aftenposten

Martin Rønneseth på SMFB påpekar att alla är inte tar kampanjen på så djupt allvar.

– Och det här är lite konstigt, Freia har sponsrat teater i många år.

Teaterreklamen går bara veckan ut. Det räcker. När uppmärksamheten lagt sig och pr-effekten planat är teaterreklam ingen mediekanal som Rønneseth rekommenderar. Räckvidden är begränsad.

– Men vi dokumenterar och ska göra reklamfilm av teaterreklamen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.