Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kunden sågar prisbelönt reklamfilm

Publicerad: 26 juni 2008, 11:18

Saatchi & Saatchi New York fick ett bronslejon i Cannes för en film för varuhuset JC Penney. En film om tonårssex som JC Penney aldrig godkänt och nu tar avstånd från.


Filmen Speed Dressing handlar om två tonåringar som över att ta på och av sig kläderna snabbt. Underförstått för att de inte ska bli påkomna av sina föräldrar när de har sex.

Filmen avslutas med "Today's the day to get away with it".

Saatchi & Saatchi New York fick ett bronslejon i Cannes för filmen.

Se filmen här (extern länk)

- "Today's the day to get away with it"

Men nu säger både uppdragsgivaren JC Penney och Saatchi & Saatchi att de inte har något med filmerna att göra.

– Ingen på JC Penney visste om reklamfilmen eller deltog i produktionen av den, säger en talesman för varuhuset.

– JC ställer sig inte bakom innehållet i filmen.

Reklamfilmen har aldrig visats på tv men har blivit en succé på Youtube. I dag har den lyfts bort från videosajten.

Det märkliga är att nu förnekar även Saatchi & Saatchi något samröre med filmen. Chefen Tony Granger, som i dag jobbar för Y & R men har fått cred för bronslejonet, vill inte kännas vid filmen.

– Speed Dressing är en kul idé men den passar inte för varumärket. Jag skulle aldrig ha presenterat den och ingen i byråns team heller, säger han till Adage.

I stället är det en före detta anställd på byrån och produktionsbolaget  Epoch som anklagas för att ha gjort filmen, plus anmält den till Cannes, utan uppdragsgivarens tillstånd.

De ansvariga för Cannes Lions har inte tagit ställning till om de ska agera.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.