Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kunder rasar mot Coops ”könsnormativa” reklam

Publicerad: 29 Oktober 2012, 09:29

En stillbild från reklamfilmen.

Coops senaste reklamfilm har väckt starka reaktioner på företagets Facebook-sida där den bland annat kallas "könsnormativ".


Ämnen i artikeln:

CoopFLXForsman & Bodenfors

I Coops senaste reklamfilm, signerad reklambyrån Forsman & Bodenfors  och produktionsbolaget FLX, handlar en kvinna i affären samtidigt som  hon ropar efter en "Liam" vilket ger intrycket att hon ropar efter sitt barn.

Det visar sig dock att hon ropar efter en medelålders man  som står och tittar på produkter på varuhusets verktygsavdelning.

Nu rasar kunder mot reklamen på Coops Facebook-sida där reklamen bland annat kallas "könsnormativ", skriver Aftonbladet.

– Men är det så att man upplever att den varit ojämlik eller  cementerande av befintliga könsroller ber vi om ursäkt. Ambitionen är  att skildra en vardagshändelse med humor och värme, säger Coops  presschef Magnus Nelin till Aftonbladet.

Är det vardag för Coop att kvinnan handlar och mannen leker på verktygsavdelningen?
–  Man ska se den här filmen i det stora sammanhanget, vi gör olika  filmer varje vecka och de beskriver olika situationer. Det här kan vara  en situation som några känner igen och andra inte känner igen.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

CoopFLXForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.