Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kundtappet som knäckte byrån

Publicerad: 6 December 2011, 15:28

Peter Håwi.

Foto: Andreas Elgstrand.

I somras tappade Draft FCB det globala uppdraget för SC Johnson. Ett tapp som blev för mycket för den svenska byrån, som nu läggs ned. — Vi försökte hitta flera olika lösningar, men kom fram till att en kontrollerad nedläggning var det bästa, säger Peter Håwi, vd på Draft FCB.


Ämnen i artikeln:

Draft FCB

I somras vann Draft FCB DN:s Reklamkuppen med kunden Autan, en del av SC Johnson. Runt samma tidsperiod tappade Draft också kunden globalt.

Ett tapp som blev för ekonomiskt kännbart och idag blev beslutet
offentligt; Draft FCB i Sverige läggs ned.
Beslutet togs i förra veckan, enligt Peter Håwi, vd för Draft FCB.
– Vi har tittat på flera olika lösningar hela hösten, och hade en
lösning kring förvärv och partnerskap, men det gick inte, därför tog
vi beslutet att göra en kontrollerad nedläggning.

Draft FCB har bara hunnit verka som eget bolag inom IPG i drygt två år.
Bland kunderna återfinns Stockholmsmässan, MR Green, Kraft Foods,
Kunskapskanalen, tidigare SC Johnson, och även Radiotjänst som byrån
gjort många uppmärksammade kampanjer med.
– Hur det här känns? Trist givetvis.

Vad händer med de anställda och dig?
– En del har börjat titta på nya jobb, en del kör vidare i en
övergångslösning och fortsätter leverera klart till en del kunder.
– För egen del är framtiden oviss. Jag har varit inom IPG i 12 år, och
fick erbjudande om att fortsätta inom koncernen, men tackade nej. Just
nu ska jag fundera över framtiden, jag tror jag stannar inom branschen
i alla fall.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Draft FCB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.