Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Kungahuset mer progressivt än svensk reklam"

Publicerad: 27 juli 2015, 07:33

Svenska byråer borde vara bättre på att spegla samhället och ha med fler enkönade par. Inte bara i annonser som riktar sig till en hbtq-publik, skriver debattören

När kungahuset gått längre i sin kommunikation kring hbtq-frågan än svenska byråer har kommunikationsbranschen ett problem, skriver Dennys Bello, kommunikatör på GodEl.


Idag börjar Pridefestivalen i Stockholm. Under en vecka kommer kampen för frigörelse och jämlikhet för hbtq-personer att firas. Det får mig att tänka tillbaka på en händelse för två år sedan. Då delade Kronprinsessan ut pris för årets homo till Jonas Gardell på QX-galan. Till Jonas sade Victoria: "Få har berört oss och gjort oss så rörda som du. Ditt budskap är tydligt. Räta på ryggen. Sträck ut handen. Vi ska torka varandras tårar. Vi ska torka varandras tårar med öppna hjärtan och våra bara händer".

En annan stämning råder bland svenska kommunikationsbyråer. Reklam riktad mot hbtq-personer förekommer nästan bara i nischmedier som riktar sig till målgruppen. Annonser som exempelvis visar enkönade par är ovanligt i mainstream-media. Byråerna verkar inte vara beredda att torka några tårar. Det finns dock undantag som vågat gå före. Jag tänker bland annat på Svensk Adressändrings reklamfilm "Paris" samt Vings kampanj som innehöll en annons där två kvinnor kysser varandra. Varför ser vi inte fler sådana här exempel? För att det kan skrämma bort andra konsumenter? Knappast.

För några år sedan släpptes rapporten "Rosa pengar och rosa företag" på uppdrag av Företagarna. Rapporten undersökte bland annat hur företag ser på sin kommunikation gentemot homosexuella. De företag som ställde upp visade en slående likhet i sina slutsatser om hur ett hbtq-vänligt ställningstagande har påverkat deras företag. Alla var eniga om att deras ställningstagande enbart har varit positivt i förhållande till konsumenter både inom och utanför hbtq-gruppen.

Är det för att samhället inte är "redo" som hbtq-vänligt innehåll är frånvarande i svensk reklam? Igen: knappast. Jag vill inte förminska den utbredda homo-, bi- och transfobin som finns i samhället. Men det har skett en tydlig normförskjutning i Sverige sedan 70-talet då homosexualitet var sjukdomsförklarat. Genom hård kamp har hbtq-rörelsen vunnit flera segrar. Diskriminerande lagar riktade mot hbtq-personer har försvunnit och lagar som bekräftar att sexuell laggning är en grundläggande frihet har införts. I riksdagen finns det en övervägande majoritet som förespråkar hbtq-rättigheter. För några år sedan utnämndes dessutom Stockholm till favorit bland alla hbtq-vänliga städer i världen.

Om reklam kan ses som en spegling av vår samtid så ligger stora delar av kommunikationssverige efter. Det är på tiden att svenska byråer börjar använda sig av hbtq-vänlig kommunikation. Även utanför nischad media. Lär av de som vågat gå före och låt er inspireras. Har man problem med att komma igång kan man ju alltid be kungahuset om hjälp.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.