Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kurvan pekar åt rätt håll för Ingo

Publicerad: 4 juli 2013, 09:11

Foto: Carina Jäderström.

Initiativ Nya Grey Ogilvy eller som byrån kallas, Ingo, gör en rörelsevinst före omstruktureringskostnader på 527 000 kronor för 2012. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, ligger fortfarande minus eftersom man fortfarande bär med sig omstruktureringskostnader i och med sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy, men förlusten har änd minskat med drygt 4 miljoner kronor till 6,2 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

BarncancerfondenIngoCannesTreFolkpartietHåkan Karlsvärd

– Det är sista året som vi har kostnader för sammanslagningen. Det har  sett rätt bra ut ända från starten och detta året har börjat extremt bra  för oss, säger Håkan Karlsvärd, vd för Ingo.

Ingo är ett helägt dotterbolag till WPP.

Bolaget  redovisar en nettoomsättning på 113 miljoner kronor för det gångna  året, vilket kan jämföras med betydligt lägre 91,2 miljoner kronor under  2011. Det vill säga en ökning med cirka 22 miljoner kronor.

Rörelseresultat  före omstruktureringskostnader, Ogilvy och Grey gick ihop för drygt två  år sedan, landade på 227 000 kronor under 2011 och summan steg till 527  000 kronor under 2012.

Som det nätverksbolag Ingo är lämnar man också koncernbidrag.

Ingos vd vill dock inte, och kanske inte helt oväntat, gå in på hur stort det bidraget var under 2012:
– Det var kännbart. Så mycket kan jag säga, säger Håkan Karlsvärd.

Han  påpekar också att Ingo fortfarande bör med sig olika engångskostnader  som var förenade med sammanslagningen, vilket rör alltifrån dubbla  lokalhyror till övertalig personal.

Ingo har också vunnit en rad stora kunder under det gångna året – alltifrån Folkpartiet och Tre till Barncancerfonden.

Ingo vann också tre Lejon i Cannes:
–  Det fanns många skeptiker i samband med sammanslagningen, men när vi nu summerar de första två åren har vi gjort en fantastisk utveckling både  vad gäller resultatet, kreativitet och utvecklingen med nya kunder,  säger Håkan Karlsvärd.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News