Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 juli 2013, 09:11
Foto: Carina Jäderström.
Initiativ Nya Grey Ogilvy eller som byrån kallas, Ingo, gör en rörelsevinst före omstruktureringskostnader på 527 000 kronor för 2012. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, ligger fortfarande minus eftersom man fortfarande bär med sig omstruktureringskostnader i och med sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy, men förlusten har änd minskat med drygt 4 miljoner kronor till 6,2 miljoner kronor.
– Det är sista året som vi har kostnader för sammanslagningen. Det har sett rätt bra ut ända från starten och detta året har börjat extremt bra för oss, säger Håkan Karlsvärd, vd för Ingo.
Ingo är ett helägt dotterbolag till WPP.
Bolaget redovisar en nettoomsättning på 113 miljoner kronor för det gångna året, vilket kan jämföras med betydligt lägre 91,2 miljoner kronor under 2011. Det vill säga en ökning med cirka 22 miljoner kronor.
Rörelseresultat före omstruktureringskostnader, Ogilvy och Grey gick ihop för drygt två år sedan, landade på 227 000 kronor under 2011 och summan steg till 527 000 kronor under 2012.
Som det nätverksbolag Ingo är lämnar man också koncernbidrag.
Ingos vd vill dock inte, och kanske inte helt oväntat, gå in på hur stort det bidraget var under 2012:
– Det var kännbart. Så mycket kan jag säga, säger Håkan Karlsvärd.
Han påpekar också att Ingo fortfarande bör med sig olika engångskostnader som var förenade med sammanslagningen, vilket rör alltifrån dubbla lokalhyror till övertalig personal.
Ingo har också vunnit en rad stora kunder under det gångna året – alltifrån Folkpartiet och Tre till Barncancerfonden.
Ingo vann också tre Lejon i Cannes:
– Det fanns många skeptiker i samband med sammanslagningen, men när vi nu summerar de första två åren har vi gjort en fantastisk utveckling både vad gäller resultatet, kreativitet och utvecklingen med nya kunder, säger Håkan Karlsvärd.
Karl-Johan Byttner