Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 november 2012, 15:14
Maria Ziv lämnar VisitSweden.
Foto: Pressbild/Jakob Fridholm.
Ikväll vann hon och VisitSweden tillsammans med byrån Volontaire två 100-wattare för "Curators of Sweden". Nu kan Resumé avslöja att VisitSwedens marknadschef, Maria Ziv, lämnar företaget. – Jag är fantastisk nöjd med min tid på VisitSweden, men kände mig redo att gå vidare, säger hon till Resumé.
Maria Ziv har jobbat på VisitSweden i åtta år och som marknadschef har hon varit med och byggt upp företaget från ett "traditionellt turistråd till ett kommunikationsbolag", som hon uttrycker det.
– Att jag slutar just nu, vid denna tidpunkt, är mest på grund av de minskade anslagen från staten, säger hon till Resumé.
VisitSwedens anslag från staten går från 140 miljoner kronor till 120 miljoner kronor för 2013, en minskning med 20 miljoner kronor.
– VisitSweden omsätter cirka 300 miljoner kronor, varav cirka 50 procent är anslag från staten, resten kommer från aktörer inom besöksnäringen. Den delen som kommer från staten stöttar främst det strategiska och innovativa kommunikationsarbete som jag har jobbat med och är mest intresserad av.
VisitSweden har ett fast anslag på 90 miljoner kronor per år och sedan finns en rörlig del, som de senaste tre åren legat på 50 miljoner kronor per år. Nästa år blir det alltså bara 30 miljoner kronor extra.
Maria Ziv menar att osäkerheten i den rörliga delen hade gjort att ledningsgruppen detta år arbetat fram scenarios där de hade planerat både för minskade och ökade anslag.
– Det har ju gått väldigt bra både för svensk besöksnäring och VisitSweden, så vi hoppades på ytterligare pengar. Det är inte stora summor regeringen lägger på oss, med tanke på hur mycket besöksnäringen gör för svensk ekonomi. Men tyvärr blev det inte så.
Maria Ziv säger att reduktionen på 20 miljoner var tvunget att tas någonstans i från och tyvärr var det den centrala marknadsavdelningen som fick ta en stor del av smällen.
– Som jag ser det innebär det mer lokalt producerad destinationsmarknadsföring och färre centrala, strategiska kommunikationsprojekt. Den centrala marknadsavdelningen kommer att fortsätta göra fantastisk kommunikation, men att gå från att ha haft stor frihet att göra innovativ kommunikation tillsammans med 19 medarbetare till att bara hälften blir kvar, påverkar givetvis det som kan göras.
Hon försökte hitta så bra lösningar för sin personal som möjligt och när neddragningarna väl var färdiga kände hon att det som blev kvar var inte var tillräckligt intressant för hennes egen del.
– Jag är fantastisk nöjd med min tid på VisitSweden, men kände mig redo att gå vidare i och med detta. Det är ett underbar företag och det finns inga hard feelings. Jag har snarare en enorm separationsångest.
Vad är du mest stolt över om du blickar tillbaka på din tid på VisitSweden?
– Det är massor som jag är stolt över, men speciellt personalen och att vi har byggt upp VisitSweden till det kommunikationsföretag som det är i dag. Få visste vilka vi var när jag började. Man märker att företagets egna varumärke har växt jättemycket men det är inte bara min förtjänst utan hela ledningens.
Hon är även stolt över "Curators of Sweden", där olika svenskar varje vecka twittrar som @sweden. Det är en kampanj som har vunnit över 25 priser världen över, varav ett Guldägg, ett Grand Prix i Cannes Lions och i kväll två 100-wattare.
– Det har varit ett osannolikt år med alla priser och utnämningar. Själva initiativet visar på vilka sätt jag tycker om att jobba. Det testar gränserna och utnyttjar nya kommunikationskanaler på ett innovativt sätt. Det använder det bästa utifrån mitt perspektiv.
– Vi har ofta jobbat med att bygga upp den personliga relationen och närheten till svenskarna. Det var inte så man gjorde kommunikation förut, men nu har verkligheten vuxit in i det vi försökte göra och kommunikation har generellt sätt blivit mer relationsintensiv.
Vad vill du göra nu?
– Jag älskar kommunikation, att förstå vad som driver och motiverar olika målgrupper och bygga relationer med dem samt att lyfta och utveckla relevanta varumärken. Jag tror inte att jag kan jobba med något annat.
Hon gillar att ha det breda, övergripande marknadsansvaret och brinner för att motivera och utveckla personal så hon tror sig vara på jakt efter motsvarande roll på ett större företag.
– Jag jobbade på Apple som ansvarig för den europeiska annonseringen tidigare och hade då mycket pengar att tillgå så det skulle vara trevligt att gå tillbaka till ett företag som vill satsa.
– Man blir lite bortskämd efter att ha arbetat med varumärken som Sverige och Apple så jag vet att det kommer att ta tid innan jag hittar rätt nästa steg, men det känns bra att få landa i beslutet att sluta på VisitSweden utan att samtidigt behöva ta ställning till nästa utmaning. Nu kan jag ta mig tiden att hitta rätt typ av företag som vill förnya och effektivera sin kommunikation. Jag har en miljard idéer, jag måste bara hitta ett företag som vill förändras och satsa.
Maria Ziv gör sin sista dag på VisitSweden imorgon, den 30 november. Hon efterträds av Helen Malmberg, som för tillfället är head of branding på VisitSweden.
Linus Fremin