Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kvartett till kreatörernas Hall of fame

Publicerad: 21 Januari 2013, 07:34

The One Club är en ideell organisation för att lyfta fram de skarpaste hjärnorna inom reklambranschen. Nu har fyra kreatörer nyligen valts in i Hall of fame. En av dem, Steve Hayden, står bland annat bakom den legendariska 1984-reklamen för Apple.


Ämnen i artikeln:

NikeIBM

Steve Hayden, Martin Puris, Jim Riswold och John Webster. Det är namnen i den kvartett som precis har utmärkts för deras livsgärning inom reklambranschen.

The One Club anser att samtliga har förändrat kulturen i branschen och även starkt bidragit till uppfattningen om att reklam verkligen stärker ett varumärke.

Steve Hayden skapade historia ihop med Lee Clow då han för Chiat/Day skapade Apples numera världsberömda 1984-reklam.

Han har även under ett decennium som ordförande på BBDO West skapat mängder av prisvinnande kampanjer för Apple.  Han gick över till Ogilvy 1984 och blev ansvarig för IBM-kontot.

Han var en starkt bidragande orsak till att Ogilvy började tänka i 360-graders-termer när det gällde sitt erbjudande.

Han har också skapat en rad prisbelönta kampajer för American Express, Kodak, Motorola och Dove.

Martin Puris och Ralph Ammirati skapade Ammirati & Puris 1973. Duon ligger bland annat bakom en rad prisbelönta kampanjer för Fiat. Martin

Puris har också skapat BMW-budskapet The Ultimate Driving Machine, vilket enligt The One Club fortfarande definierar synen på lyxbilar än idag.

Puris ligger även bakom kampanjen The Antidote for Civilization för Club Med, vilket är en kampanj som ändrade hela inriktningen på resebranschens marknadsfäring.

Han skapade även UPS-kampanjen We Run the Tightest Ship in the Shipping Business, vilket förstärkte bolagets effektivitetsbudskap.

Martin Puris har skapat mängder av prisbelönta kampanjer för kunder som RCA, Schweppes, Nikon, Compaq, Burger King och Sony.

Jim Riswold spenderade sin karriär hos Wieden+Kennedy och har framförallt gjort sig känd för olika Nike-kampanjer.  Han ligger bland annat bakom skokampanjerna Bo Knows och Hello World, med golflegendaren Tiger Woods, den kanske än mer legendariske basketstjärnan Michael Jordan och filmregissören Spike Lee.

Han hade en sejour där han jobbade som konstnär, men återvände sedan till Wieden+Kennedy för att idag leda byråns experimentskola W+K 12.

John Webster (1934-2006) hade en framgångsrik karriär i Storbritannien.
Han var bland annat en av grundarna av Boase Massimi Pollitt, BMP, och han låg bakom smått ikoniska kampanjer som Smash Martians för Cadbury´s, Jack Dee för John Smith´s Bitter och Points of View för The Guardian.

The One Club menar att just John Webster är en starkt bidragande orsak till att den brittiska reklambranschen hyser stor respekt över hela världen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

NikeIBM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.